Ontmoeting van bisschop en geestelijk verzorgers: Samen op weg zijn

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 14 oktober 2021

Foto: Kampus Production via Pexels

Gesprek over het samen op weg zijn van geestelijk verzorgers in het contact met cliënten en patiënten, zorgprofessionals en de Kerk

“Dit is een hele logische manier om contact te onderhouden. We hebben al vaak gezegd dat het bisdom een ‘netwerk’ is. Geen computernetwerk of borrelnetwerk, maar de Kerk is een netwerk van liefde waarin je in geloof op elkaar betrokken bent en vanuit de Kerk op weg bent met alle mensen van goede wil, in Christus’ Naam.” Op donderdag 7 oktober sprak bisschop Van den Hende met geestelijk verzorgers tijdens een bijeenkomst die op uitnodiging van Emile Boleij plaatsvond op het bisdombureau in Rotterdam. Emile Boleij onderhoudt als gedelegeerde namens de bisschop de contacten met de geestelijk verzorgers die werken in zorginstellingen.

Het gesprek deze middag gaat over samen op weg zijn. In zijn openingswoord geeft de bisschop een aanzet volgens drie thema’s: (1) het samen op weg zijn van geestelijk verzorgers met cliënten of patiënten, (2) met andere zorgprofessionals, medewerkers en vrijwilligers, en (3) in verbondenheid met de Kerk.

Het thema ‘samen op weg zijn’ verwijst naar de bisschoppensynode die in 2023 in Rome plaatsvindt en waarvoor vanaf 17 oktober de voorbereiding in bisdommen wereldwijd start met gesprekken en gebed. “In het boek Handelingen van de apostelen worden de eerste leerlingen ‘mensen van de Weg’ genoemd. Met een hoofdletter, omdat het over Jezus gaat die de weg, de waarheid en het leven is”, zegt de bisschop.

Hij benadrukt dat hij de ontmoeting zeer waardeert, omdat de zending van de bisschop en de ontmoetingen via Emile Boleij als bisschoppelijk gedelegeerde een uiting zijn van het samen op weg zijn in en vanuit de Kerk. Als het gaat om het contact van de geestelijk verzorgers met cliënten en patiënten geven de deelnemers aan het gesprek aan dat mensen veel korter in de huizen wonen dan vroeger het geval was. In ziekenhuizen is de tijd dat mensen er zijn sowieso heel kort. Het is een uitdaging om binnen de mogelijkheden met mensen op weg te gaan. De geestelijk verzorgers weten zich afhankelijk van de zorgprofessionals om hen in contact te brengen met cliënten en patiënten. Dat vraagt om een voortdurend investeren in contacten met de zorgprofessionals en anderen. “In coronatijd wisten collega’s ons overigens vaker te vinden dan voorheen, omdat bewoners geen bezoek mochten ontvangen”, vertelt een van de geestelijk verzorgers. “En dat is nog zo. We worden nog steeds beter gevonden dan voor corona.”

Namens de Kerk krachtens de zending present als iemand met een naam en een gezicht, en met een gelovig hart aan het werk.

De zending die katholieke geestelijk verzorgers ontvangen van de bisschop betekent niet dat zij er enkel voor katholieke cliënten of patiënten zijn. “Dat is een misverstand dat je regelmatig hoort”, zegt de bisschop. “Maar het gaat er om dat je juist vanuit de Kerk aandacht en zorg hebt voor alle mensen van de instelling waar je werkzaam bent. Namens de Kerk ben je daar krachtens je zending present als iemand met een naam en een gezicht, en met een gelovig hart aan het werk”, benadrukt hij. “Die zending ervaar ik als erg waardevol”, reageert een deelnemer. “Het betekent dat je gedragen wordt door het grotere geheel van de Kerk. Ik doe dit, het op weg zijn met mensen, niet alleen op mijn eigen woord, maar op het woord van de Kerk.”

Emile Boleij rondt het gesprek af en sluit de bijeenkomst na een gezamenlijk gebed en nadat de bisschop tot slot heeft gezegd: “Er is ontzettend veel gaande in de zorg en je wordt van tijd tot tijd op jezelf teruggeworpen. Als je je werk doet vanuit je geloof en de gemeenschap waarin het geloof beleefd wordt, als netwerk van liefde, dan is dat een belangrijke geestelijke werkelijkheid waar je op terug mag vallen en je door gedragen mag weten. Dat is ook ons samen op weg zijn.” In dit kader benadrukt de bisschop: “We mogen wederzijds rekenen op elkaars gebed.”