Ontmoetingsdag pastoraatgroepen 'Om het geloof levend te houden!'

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 april 2019

Pastoraal werker Lâm Nguyên houdt een inleiding (Foto: Bisdom Rotterdam)

Pastoraatgroepen zijn de ogen en oren van het pastoraal team

“Er zijn veel roepingen, maar weinig antwoorden”, betoogde pastoraal werker Lâm Nguyên op de jaarlijkse ontmoetingsdag voor leden van pastoraatgroepen uit de parochies van het bisdom Rotterdam. Zo’n veertig pastoraatgroepleden kwamen op 30 maart bijeen in de Adelbertkerk in Delft rond het thema ‘Om het geloof levend te houden!’

Inleider Lâm Nguyên is pastoraal werker in de parochie H. Thomas in Alphen aan den Rijn. Hij bracht naar voren dat er rond roeping drie vragen zijn: ‘Wie roept er? Waartoe word ik geroepen? En wat ga ik doen?’ Aan de hand van deze vragen vertelde hij over zijn persoonlijke roeping. Hij werd geboren in Vietnam. Het gezin Nguyên verhuisde naar Nederland. Op jonge leeftijd voelde Lâm zich geroepen tot het priesterschap. Gaandeweg het traject, waarin hij die roeping onderzocht, werd duidelijk dat het priesterschap niet zijn weg was. Nu is hij als pastoraal werker op zijn plek: “Ik ben blijven vertrouwen dat God in mijn roeping zal voorzien.”

Het verhaal van de barmhartige Samaritaan is voor hem een bron van inspiratie: “Ik wil mensen graag nabij zijn. Wat kan ik voor anderen betekenen? Hoe kan ik dienstbaar zijn? Het presentiepastoraat (er zijn voor de ander) vind ik belangrijk. Daarbij put ik uit de rijkdom van twee culturen: de Nederlandse en Vietnamese cultuur. In mijn werk help ik de parochie om met haar tijd mee te gaan, bijvoorbeeld door de inzet van social media. Mijn interesse voor ICT komt daarbij goed van pas”, vertelt Lâm Nguyên.

“Wat kan ik voor anderen betekenen? Hoe kan ik dienstbaar zijn?”

Lâm Nguyên spreekt over de betekenis van de pastoraatgroep. Hij ziet de functie van een pastoraatgroep als ondersteuning van het pastoraal team: “Pastoraatgroepen vormen de ogen en oren van het pastoraal team. Samen werken zij voor de Kerk.”

Na de inleiding wisselden de aanwezigen ervaringen van de eigen parochie uit in groepsgesprekken. Bij de terugkoppeling kwam naar voren dat de deelnemers de pastoraatgroep zien als het gezicht van de parochie. Zij vinden het belangrijk om de herkenbaarheid te vergroten. Enkele suggesties die werden gedaan waren: het ophangen van een ‘smoelenboek’ in de kerk, leden van de pastoraatgroep bij een viering introduceren, bijvoorbeeld wanneer de samenstelling is gewijzigd, of de mededelingen aan het einde van een viering door een lid van de pastoraatgroep laten doen.

De deelnemende leden van de pastoraatgroepen gaven aan dat zij deze bijeenkomst inspirerend vonden. Het is belangrijk om regelmatig ontwikkelingen en ervaringen met elkaar uit te wisselen.