Ontvangst reliek H. Bernadette: Bekijk het landelijke programma

Door: Rkkerk & Bisdom Rotterdam maandag 18 maart 2024

Foto: Lourdes

Het bisdom Rotterdam ontvangt de relieken van 9 t/m 12 april met onder meer op 10 april een viering en ontmoeting voor zieken en ouderen

In april komt de schrijn met een reliek van de heilige Bernadette Soubirous vanuit Lourdes naar Nederland. De schrijn maakt tussen 1 en 28 april een rondgang door het hele land. Het landelijke programma is nu bekend en staat op een speciale Nederlandstalige website van Lourdes.

Bernadette Soubirous (1844-1879) zag als 14-jarig meisje in 1858 in een grot in Lourdes achttien keer een verschijning van een ‘mooie dame’. De Kerk heeft later bepaald dat het niet anders kan dan dat zij Maria moet hebben gezien. Na de verschijningen ontwikkelde Lourdes zich tot een van de belangrijkste Mariabedevaartplaatsen ter wereld, die jaarlijks door miljoenen pelgrims wordt bezocht.

Na de verschijningen trad Bernadette in bij de Zusters van Liefde het klooster van Nevers. Tot aan haar overlijden in 1879 woonde ze daar in het Moederhuis van de congregatie. Bij gelegenheid van haar zalig- en heiligverklaring werd het graf van Bernadette geopend en bleek haar lichaam nog helemaal intact. Sindsdien ligt zij in een glazen schrijn opgebaard in de kapel van het klooster Saint-Gildard in Nevers. In het kader van het zaligverklaringsproces werden enkele stukjes van haar lichaam weggenomen, die nu in een reliekschrijn in Lourdes worden bewaard. Een deel daarvan kom in een aparte schrijn nu naar Nederland.

Op woensdag 10 april is er in Rotterdam speciaal ook een middag voor zieken en ouderen en mensen die leven met een beperking.

Lourdes is vooral voor zieken en ouderen een belangrijke bedevaartbestemming. In de dagen dat het bisdom Rotterdam de reliek van de heilige Bernadette verwelkomt is er daarom op woensdag 10 april speciaal ook een middag voor zieken en ouderen en mensen die leven met een beperking. Besturen en directies van zorginstellingen en de dienst geestelijke verzorging ontvingen hierover eind februari een brief van Emile Boleij, bisschoppelijk gedelegeerde voor het categoriaal pastoraat.

“Voor veel katholieke mensen is op bedevaart gaan een belangrijk onderdeel van hun geloof”, schrijft hij. “Voor hen die ziek zijn, die moeten leven met een beperking of kwetsbaar zijn door ouderdom is op bedevaart gaan vaak een bron van troost en bemoediging. Helaas is het voor deze groep vaak moeilijker om ver te reizen. Daarom zijn we blij dat Lourdes naar Rotterdam komt.”

De ontmoeting op woensdagmiddag 10 april begint om 14.00 uur met een viering rondom de tekenen van Lourdes (licht, water, de rots) en de ziekenzegen. De middag wordt vervolgd met een ontmoeting die wordt afgesloten rond 17.00 uur. De viering zal ook via livestream te volgen zijn voor hen voor wie de reis naar Rotterdam niet mogelijk is.

Helpt u ook mee?

Voor de dagen dat de reliek in de kathedraal van Rotterdam is worden nog mensen gezocht die willen bidden en waken bij het reliekschrijn. Het is belangrijk dat er voortdurend mensen bij de reliek zijn op de vier dagen dat Bernadette in de kathedraal is. Hiervoor wordt een rooster gemaakt. Ook zijn er nog helpende handen nodig waar het gaat om koffie schenken en het toonbaar en schoonhouden van de kathedraal tijdens deze dagen. Wilt u deze bijzondere gebeurtenis meemaken met de handen gevouwen of juist met de handen uit de mouwen? Doe dan mee als vrijwilliger voor een dagdeel, of misschien wel een paar dagdelen.

Voor deze dagen worden ook nog misdienaars en acolieten gezocht!

Landelijk programma

Het landelijke programma is te vinden op een website van het heiligdom in Lourdes. Deze Nederlandstalige website is speciaal gemaakt voor het bezoek van de reliek aan Nederland.

De reliek van Bernadette is op deze dagen in de bisdommen:

• Bisdom Roermond: 1-4 april
  • Bisdom Haarlem-Amsterdam: 4-9 april
  • Bisdom Rotterdam: 9-12 april
  • Bisdom Groningen-Leeuwarden: 13- 16 april
  • Aartsbisdom Utrecht: 16-20 april
  • Bisdom Breda: 20-25 april
  • Bisdom ’s-Hertogenbosch: 25-28 april

De verering van relieken speelt al eeuwenlang een belangrijke rol in het geloof van christenen. Het brengt de herinnering aan de betreffende heilige dichterbij en daarmee ook zijn of haar geloof in Christus. Voor gelovigen nodigt het nabij weten van heiligen uit om hun voorbeeld na te volgen en hun voorspraak bij God in te roepen. Met de rondgang van de reliek van Bernadette door Nederland wordt ook de boodschap van Lourdes opnieuw onder de aandacht gebracht als plaats waar mensen kracht en troost kunnen vinden.