Paaswake: Waarom is de Heer verrezen?

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 19 april 2022

Homilie van de bisschop: “De Heer wil leven in u, Hij leeft in onze Kerk, in onze wereld”

“De Heer is verrezen. Dat is de belangrijke boodschap die we horen in het evangelie. En dat hebben we uitgebeeld door in een donkere kerk het licht binnen te dragen.” Op zaterdag 16 april was bisschop Van den Hende celebrant in de paaswake in de kathedraal in Rotterdam. “Dat de Heer verrezen is, dat Jezus leeft, is het allerbelangrijkste van ons christelijk geloof”, aldus de bisschop. “In deze wereld, waarin zo veel zonde en duisternis bestaat, zoveel oorlog en geweld -we zien het dagelijks op ons netvlies- mogen we blijven zeggen dat de liefde van de Heer sterker is dan kwaad en dood. Het is belangrijk om te blijven vertrouwen dat de liefde en de trouw van God groter zijn dan onze ontrouw.”

“Waarom is de Heer verrezen?” vraagt de bisschop. “Omdat Hij ons bevrijdt en niet in kwaad en zonde wil vastzetten. Omdat Hij ons hart wil vernieuwen, een nieuwe kans geeft aan ons geweten, aan ons gemoed. Vandaag mogen wij dat fundament van ons geloof vieren. En de vraag is dan: Zijn we zelf nog met het geloof bezig, of is het inmiddels weggestopt en hebben we het er niet vaak meer over? Is het geloof nog iets dat ons vreugde geeft, dat ons corrigeert, dat ons moed geeft en steeds weer ook de aandrang tot verandering en vernieuwing?”

“In deze paasnacht kunnen we opnieuw beginnen, mocht ons hart van steen zijn geworden”, zegt de bisschop. Zo klonk het in een van de lezingen: “Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in u uitstorten; Ik zal het stenen hart uit uw lichaam verwijderen en een hart van vlees geven” (Ezechiël 36, 26). Bisschop Van den Hende: “De profeet Ezechiël zegt dat God ons hart wil vernieuwen. Als we niks meer voelen door de zonde, als het ons niks meer kan schelen, als we misschien van onverschilligheid onze levensstijl gemaakt hebben, dan belooft de Heer ons hart van steen opnieuw te veranderen in een hart van vlees. Staan we daarvoor open? Erkennen wij onze hardheid? Het is de Heer die ons wil vernieuwen.”

“Ik hoop dat ieder van ons die vandaag zijn doop herinnert en die mag vernieuwen, werk maakt van het hun toevertrouwde geloof. Omdat we samen de Kerk moeten dragen.”

In de paaswake worden in de kathedraal nieuwe katholieken opgenomen in de Kerk, zoals ook elders in het bisdom op deze avond gebeurt. In de kathedraal ontvangen drie volwassenen het doopsel en het vormsel en worden zo opgenomen in de Kerk. Daarnaast ontvangt één persoon die al gedoopt is het vormsel en de eucharistie. Eén persoon die al gedoopt is en de eerste communie heeft ontvangen, ontvangt het vormsel. “Vijf volwassen mensen die misschien met hun stap naar voren ook óns weer in beweging krijgen om ons geloven opnieuw op te poetsen, te verdiepen en waar te maken”, aldus de bisschop.

Tijdens de paaswake vernieuwen de gelovigen hun doopbelofte. Daarbij worden ze besprenkeld met wijwater. “Ik hoop dat ieder van ons die vandaag zijn doop herinnert en die mag vernieuwen, werk maakt van het hun toevertrouwde geloof. Omdat we samen de Kerk moeten dragen. U bent een actief lid van het lichaam van Christus. Daartoe bent u geroepen. Daar zijn uw doop en uw vormsel het begin van geweest. De Heer wil leven in u, Hij leeft in onze Kerk, in onze wereld. Mogen we daaraan vasthouden en daarom steeds opnieuw in geloof onze keuzes maken in het licht van de liefde en trouw van Christus.”