Parochiebestuurders sluiten cursus af op bisdombureau

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 07 december 2022

Bisschop Van den Hende spreekt over het onderhouden van het netwerk dat de Kerk is en over vitaliteit. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Deelnemers rondden de cursus voor (nieuwe) parochiebestuurders af

Dit najaar werd voor de tweede keer de cursus voor nieuwe parochiebestuurders gehouden in een combinatie van online bijeenkomsten en een afsluitende bijeenkomst met ontmoeting. Deze ontmoeting werd gehouden op zaterdag 3 december. De deelnemers werden verwelkomd op het bisdombureau voor een gezamenlijke eucharistieviering in de kapel van het bisdomhuis en een inhoudelijk programma.

Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Vicaris-generaal Van Deelen concelebreert. De bisschop noemt de kapel, die op de onderste verdieping van het pand aan het Koningin Emmaplein is gelegen “het fundament van het huis, dat duidelijk maakt dat veel wat we doen bij gebed begint”. De lezing uit het evangelie is uit Matteüs en bevat de zinsnede; “Voor niets hebt gij ontvangen, voor niets moet gij geven (Matteüs 10, 8b).” “Het zou een prachtig motto zijn voor alle vrijwilligers in de kerk”, zegt de bisschop daarover. “We hebben ontvangen, namelijk het geloof in ons hart en ook het vertrouwen dat de liefde van God belangrijk is. Niet alleen voor onszelf, maar voor heel onze wereld.”

Na de viering wordt de ontmoeting voortgezet in de ruimte op de begane grond. Er is een voorstelronde van enkele aanwezige medewerkers van de bisdomstaf en het bisdomkantoor, vicaris-generaal Van Delen en vicaris Egging en de aanwezige parochiebestuurders. In de cursus kregen de parochiebestuurders informatie over financiën, gebouwen, en juridische zaken. Nu presenteert Emile Boleij het programma en de aandachtspunten van de pastorale dienstverlening van het bisdom.

De eucharistie werd gevierd in de kapel van het bisdomhuis. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Emile Boleij is bisschoppelijk gedelegeerde voor de pastorale dienstverlening en voor het categoriaal pastoraat (hij onderhoudt namens de bisschop contact met de geestelijk verzorgers in zorginstellingen). “De kern van ons werk is natuurlijk de drievoudige zending van de Kerk: de verkondiging, het vieren van de sacramenten, het dienstwerk van de liefde. Dat is uitgewerkt in vier taakvelden binnen de pastorale dienstverlening: leren, vieren, dienen en gemeenschapsopbouw.” Emile Boleij vertelt dat er voor elk taakveld een ‘taakveldoverleg’ is met pastorale beroepskrachten uit de parochies, hij vertelt over diocesane activiteiten zoals de uitreiking van het Elisabethcertificaat en over de vernieuwde ondersteuning voor vrijwilligers waar het gaat om vorming en toerusting.

In zijn presentatie over de pastorale dienstverlening betrekt hij ook zijn ervaring in het categoriaal pastoraat. “We zien een ontwikkeling waarbij het categoriale pastoraat meer en meer in het territoriale pastoraat, de parochies, terecht komt. Omdat specifieke groepen, zoals bijvoorbeeld ouderen, steeds langer thuis blijven wonen, in de wijk. Wat betekent dat voor jou als parochie? Hoe kun je hen bij de Kerk blijven betrekken? De Nederlandse samenleving vergrijst, maar het aantal plaatsen in verpleeghuizen wordt niet uitgebreid. Er is eenzaamheid onder ouderen en ook onder jongeren. Zingeving is en blijft belangrijk in onze samenleving die geïndividualiseerd en geseculariseerd is.”

“We moeten blijven rondtrekken om elkaar te zien, elkaar op te zoeken en over en weer te informeren.”

Bisschop Van den Hende sluit daarna met een korte bijdrage het inhoudelijke deel van de bijeenkomst af. “Ik ben dankbaar dat u hier vandaag bent gekomen. We zijn als bisdom een netwerk van gelovigen verspreid over een gebied dat min of meer samenvalt met de provincie Zuid-Holland. Het is duidelijk dat we elkaar ook actief moeten blijven zoeken. Ik wens u toe en ik bid er ook voor dat we dat netwerk van de Kerk ter plaatse als bisdom en als gedeelte van de Wereldkerk met elkaar goed onderhouden. Zo’n netwerk is nooit af. Er moet altijd weer nieuwe verbinding gezocht worden, opnieuw contact zijn. En dan is het heel belangrijk dat we daarin samen wederkerigheid betrachten als parochies en bisdom, en blijven rondtrekken om elkaar te zien, elkaar op te zoeken en over en weer te informeren. En als we vanuit de drievoudige zending van de Kerk met elkaar in caritas en diaconie de liefde van God blijven uitdelen, gevoed door het gebed en de sacramenten en geïnspireerd door catechese en geloofsgetuigenis, dan is de in onze streken kleiner wordende Kerk bezig met wat ze moet doen. En dan kunnen we nog steeds stappen zetten met de Heer. Dan blijft ons netwerk vitaal en is ons netwerk nog steeds bezig met de dingen van God.”

De bijeenkomst wordt afgesloten met een eenvoudige maaltijd.

Vicaris-generaal Van Deelen leidt de ochtend. (Foto: Bisdom Rotterdam)