Parochies in coronatijd: bidden en bellen

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 27 maart 2020

Opname met pastoor Dolf Langerhuizen (Foto: Facebook)

Pastoor Wim Bakker en pastoor Dolf Langerhuizen vertellen over Kerk zijn in coronatijd

Nu de kerkbanken tot en met Pinksteren leeg blijven vanwege het coronavirus, ontdekken parochies steeds meer nieuwe wegen om het evangelie te verkondigen en verbonden te blijven met elkaar en met God. Gebed is daarin een belangrijke schakel. Ook paus Franciscus roept op om te bidden. Hij spreekt vrijdag 27 maart om 18:00 uur een buitengewoon Urbi et Orbi uit, de zegen aan stad en wereld. Normaal wordt deze zegen alleen met Kerst en Pasen uitgesproken.

“Het moment van dit Urbi et Orbi is heel uniek. Voor de paus is het denk ik een verlangen om zo dicht mogelijk bij de mensen te zijn”, zegt pastoor Wim Bakker van de parochiefederatie Vlietstreek. “Meestal zitten we in de run van het leven en vinken onze dagelijks bezigheden af. Nu alles stilvalt, proberen we op creatieve wijze te doen waar we goed in zijn. En dat doet de paus ook.”

De pastoor benadrukt dat het belangrijk is om in deze tijd je verstand en geloof in te zetten, en wil het Kerk zijn langs nieuwe wegen graag ondersteunen: “Komende week beginnen we met het dagelijks uitzenden van het Angelusgebed, het Engel des Heren, om twaalf uur ’s middags. Na het luiden van de klok, begint de uitzending die zo’n tien minuten duurt, met een welkom, een christelijke groet, en daarna een bijbellezing en korte meditatie. Ook bidden we het gebed van de bisschoppen, het Onze Vader, het Engel des Heren en sluiten af met een zegen. Het gebedsmoment is dagelijks om 12 uur te volgen op de website van de parochiefederatie.”

"Marta laat haar geloof niet varen ondanks de omstandigheden. Ze blijft met Jezus in gesprek. Dat mogen wij ook doen.”

Omdat Palmzondag is afgelast, kunnen kinderen dit jaar geen Palmpasenstok maken voor mensen die wel een bemoediging kunnen gebruiken, bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn of eenzaam. Maar de parochie heeft daar een creatieve oplossing voor gevonden. Wim Bakker: “Voor kinderen is er een A4 te downloaden van de parochiewebsite met daarop een Palmpasenstok als kleurplaat. Die kunnen ze inkleuren en inleveren op de pastorie. Wij zorgen ervoor dat de kleurplaten naar mensen gaan die anders een palmpasenstok hadden gekregen. Zo kun je op een verantwoorde manier toch een gebaar vanuit het hart mogelijk maken.”

De pastoor denkt dat parochianen juist op dit moment het geloof niet moeten laten varen, maar zich eraan kunnen optrekken. Dat laat ook het evangelie van komende zondag zien: “De eerste zin zegt al heel veel: ‘In die tijd was er iemand ziek, een zekere Lazarus uit Betanië, het dorp van Maria en haar zuster Marta’ (Johannes 11, 1). De plaats Betanië, betekent plaats van verdriet. Op dit moment zijn er in ons land en in de wereld heel veel plaatsen van verdriet, van eenzaamheid en zorgen. Lazarus was ziek. We kennen allemaal wel mensen die ziek zijn geworden.”

Dit evangelie komt dicht bij wat we nu meemaken. Wim Bakker: “Als Jezus bij de overleden Lazarus aankomt, zegt de zus van Lazarus, Marta, in haar onmacht: ‘Heer, als U hier was geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn’. Maar daarna zegt ze: ‘Ik weet dat wat U aan God vraagt, God het U zal geven.’ Marta laat haar geloof niet varen ondanks de omstandigheden. Ze blijft met Jezus in gesprek. Dat mogen wij ook doen.”

Pastoor Dolf Langerhuizen. (Beeld uit YouTube-video)

Ook in de parochie Maria Sterre der Zee van Den Haag Noord, is veel veranderd sinds de maatregelen rond het coronavirus. “Elke dag waren er eucharistievieringen en bijeenkomsten, dat gaat allemaal niet meer door. We roepen mensen op om elkaar vooral te bellen in deze tijd”, vertelt pastoor Dolf Langerhuizen.

“De diaconale kant van de Kerk is heel belangrijk. In onze parochie is de Parochiële Caritas Instelling (PCI) nu heel actief, bijvoorbeeld om boodschappen te doen voor mensen die de deur nu niet uit kunnen. Ook is er wat extra budget uitgetrokken voor mensen die bij ons aankloppen.”

Bij uitvaarten merkt de pastoor een grote verandering door de coronamaatregelen. Woensdag had hij de uitvaartviering van een parochiaan die middenin in het leven stond, maar waarbij slechts een select gezelschap aanwezig mocht zijn. “Via een livestream konden mensen het op afstand volgen, en waren op die manier toch verbonden. Om kwart over twaalf baden we het Onze Vader. Inleidend heb ik verteld dat we daarmee aansloten bij de intentie van de paus om in eenheid te bidden op die dag en dat tijdstip. Ik vond dat een heel intense ervaring, wetend dat over de hele wereld het Onze Vader werd gebeden en door de mensen die thuis meevierden via de livestream. De Heer was bijna tastbaar aanwezig.”

“Het is een bijzondere tijd. Mensen vragen zich af: Waarom gebeurt ons dit nu? Ik denk dan aan het bijbelboek Prediker."

Het livestreamen zet de parochie in Den Haag graag voort. Dolf Langerhuizen: “De techniek is er, dus daar willen we gebruik van maken. Daarnaast maken we YouTube-filmpjes met de evangelielezing, een overweging en gebed. Afgelopen zaterdag is het eerste filmpje gepubliceerd en het is 460 keer bekeken. We willen dit voorzetten om in contact te blijven met de parochianen.”

“Het is een bijzondere tijd. Mensen vragen zich af: Waarom gebeurt ons dit nu? Ik denk dan aan het bijbelboek Prediker. Die overweegt ook de vragen van het leven, maar er is niet altijd een antwoord. Soms overkomen dingen je, maar je mag altijd vertrouwen op God. Zoals de psalm zegt: God draagt ons, Hij houdt ons leven in zijn hand (Psalm 68, red.). We moeten de maatregelen volgen en zorgen dat we zelf gezond blijven. Dat mag vanuit het basisvertrouwen dat God ons draagt.”