Parochies in coronatijd: rozenkrans van dankbaarheid en koffiedrinken na de mis via Zoom

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 mei 2020

Dankbaarheid in tijden van corona

Parochianen in Leiden willen straks niet alleen terugkijken op deze coronatijd als een periode van crisis, maar ze willen ook de positieve kanten blijven zien. Daarom startte de parochie vanaf Pasen met een speciale rozenkrans van dankbaarheid die loopt tot en met Pinksteren. En dat is lang niet het enige dat zij doen.

“Ik heb hier ook een rozenkrans van dankbaarheid op de tafel liggen”, zegt Eliza Oudshoorn, vrijwilligster in de Lodewijkkerk in Leiden. “Ondanks de crisis gebeuren er ook veel mooie dingen. Daarom hebben we gevraagd of parochianen een rozenkrans willen tekenen op papier en vijftig dagen op rij, van Pasen tot Pinksteren, elke dag een kraaltje willen inkleuren en erbij schrijven waar ze dankbaar voor zijn die dag. Met Pinksteren is de rozenkrans van dankbaarheid dan compleet.”

Eliza is actief in de kerngroep van de Joseph- en Lodewijkkerk in Leiden die initiatieven opzet en coördineert in deze tijd van corona. Dat gaat van online catechesefilmpjes tot hulpacties voor parochianen. “In de kerngroep hebben we het over heel praktische zaken, zoals welke eenzame ouderen we gaan bellen vanuit de parochie. Er zit ook iemand bij die de hulp van jongeren aan ouderen coördineert. Denk bijvoorbeeld aan het doen van boodschappen of hulp met de iPad zodat oudere parochianen de mis kunnen volgen via internet.”

De rozenkrans van dankbaarheid telt toe naar Pinksteren.

“We wilden ook iets doen om parochianen op weg te helpen naar Pinksteren, zoals de Veertigdagentijd ons op weg helpt naar Pasen”, vertelt Eliza enthousiast. “Al brainstormend kwamen we erop dat een rozenkrans vijftig kralen telt, net als de dagen tussen Pasen en Pinksteren. Toen ontstond het idee van de rozenkrans van dankbaarheid. Parochianen die een stapje verder willen zetten, worden uitgedaagd om op weg naar Pinksteren steeds een stukje te lezen uit het bijbelboek de Handelingen van de Apostelen, dat verhaalt over de eerste jaren van de Kerk. Zo tellen we toe naar Pinktsteren.”

Om elke dag iets op te schrijven voor de rozenkrans van dankbaarheid, zet ook Eliza zelf aan het denken: “In de avond denk ik na over waar ik die dag blij van werd. Dat is wel eens lastig, want ook ik zit soms hele dagen thuis door de coronamaatregelen. Maar als ik dan even nadenk en reflecteer, realiseer ik me bijvoorbeeld dat ik dankbaar ben voor mijn gezondheid. Of dat ik blij ben met de bezorger van de supermarkt die mijn boodschappen brengt, zodat ik zelf de supermarkt niet in hoef en daardoor minder risico op besmetting loop.”

Joseph tekent de rozenkrans van dankbaarheid.

Digitaal de rozenkrans bidden is in de Lodewijkkerk in korte tijd uitgegroeid tot een dagelijks samenzijn in gebed waar wel vijftig tot zestig parochianen aan deelnemen. Eliza: “Elke avond om 20:30 uur bidden we samen de rozenkrans via het online programma Zoom. Mensen vinden het echt leuk, want ze zien elkaar dan weer even en het doet goed om samen te bidden. Er doet zelfs een meisje van zes elke dag mee. Dan ligt ze al in haar bed en bidt ze samen met haar moeder. Dat is toch geweldig.”

Met de rozenkrans van dankbaarheid zijn ook veel kinderen aan de slag. Dat werkt heel eenvoudig: “Ouders vragen hun kinderen waar ze die dag blij van werden. Als ze dan bijvoorbeeld zeggen ‘boom’, dan schrijven ze ‘boom’ op. En de kinderen mogen het bolletje op de rozenkrans inkleuren. Ouders kunnen samen met de kinderen een Wees Gegroet en Onze Vader erbij bidden. Ze mogen dat zelf invullen.”

De parochie slaagt er ook in om kinderen bij pastorale acties te betrekken. Eliza: “Laatst hebben we zo’n 35 kaarsen besteld. Jongeren hebben de kaarsen bij gezinnen met kinderen gebracht om het te versieren. De jongeren halen die straks op en brengen het met Pinksteren bij eenzame ouderen. Iets vergelijkbaars hebben we ook op Tweede Paasdag gedaan met knutselwerkjes van kinderen. Mensen waarderen het heel erg als er dan zo’n kruimel aan de deur komt om een knutselwerkje te geven als bemoediging in deze tijd.”

“Mensen kunnen de mis volgen via een livestream en daarna is er digitaal koffiedrinken via Zoom. Het leuke is dat mensen uit verschillende kernen elkaar op die manier leren kennen.”

Hoe Eliza naar de tijd na corona kijkt? “Ik hoop dat het gevoel van saamhorigheid blijft. De livestreams vind ik mooi om te verzorgen, maar het liefst stop ik er morgen al mee, als dat zou betekenen dat er weer mensen in de kerk kunnen komen voor de mis. Toch verwacht ik dat het nog een tijd zal duren. Ook al zouden maatregelen verspoelen, zolang er geen vaccin is, denk ik dat oudere mensen niet snel durven komen uit angst om het virus alsnog op te lopen.”

De kerngroep maakt veel gebruik van digitale middelen om in de parochie verbonden te blijven met elkaar. “Mensen kunnen de mis volgen via een livestream en daarna is er digitaal koffiedrinken via Zoom. Het leuke is dat mensen uit verschillende kernen elkaar op die manier leren kennen. Catechesebijeenkomsten deden we al samen met andere parochiekernen, maar nu praten parochianen meer met elkaar. Er is dus ook genoeg om dankbaar voor te zijn in deze tijd, al hopen we dat het snel achter de rug zal zijn."