Parochies in coronatijd: we hebben de werken van barmhartigheid nodig

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 21 maart 2020

Viering via Kerkomroep vanuit Zoetermeer. (Foto: Facebook)

Parochies zoeken en vinden steeds meer initiatieven om mensen pastoraal nabij te zijn in deze coronadagen. Dat is nodig, want voorlopig zijn publieke vieringen nog niet toegestaan en moet iedereen zeker anderhalve meter afstand houden tot elkaar. Hoe doen parochies dat? Pastoor Jack Glas en diaken Ronald van Berkel vertellen hoe het gaat in de kerken van het Groene Hart en Zoetermeer.

“Het is onwerkelijk dat we niet kunnen samenkomen in de kerken, zelfs niet met Pasen”, zegt pastoor Jack Glas van de parochiefederatie HH. Clara & Franciscus in het Groene Hart. “Samenkomen is wat parochianen juist mooi vinden aan de kerk en dat lukt niet meer. Maar met alles wat er nu gebeurt wil God ons in ieder geval nabij zijn. Dat is iets waarover we misschien kunnen nadenken in deze tijd: God wil ons nabij zijn, geven we Hem ook de kans daartoe?”

“Bij het bloemetje zit een gebed en een berichtje dat we aan hen denken. Het is een creatieve manier om mensen nabij te zijn."

Afgelopen week waren er veel uitvaarten in de parochie van Jack Glas. “Mensen zijn teleurgesteld dat ze alleen in een klein groepje afscheid kunnen nemen. En je wilt ze graag een hand kunnen geven om hen te steunen, maar met anderhalve meter afstand kan dat niet meer. Dan is het echt zoeken voor ons als pastores. Maar mensen begrijpen wel dat het nodig is.”

Via Kerkomroep en Facebook zendt de parochie vieringen uit waarbij alleen het pastoraal team en een koster aanwezig zijn. “Dat hebben we donderdag ook gedaan op het hoogfeest van de heilige Jozef. We hebben gebeden op voorspraak van Jozef voor iedereen die geraakt is door het coronavirus en ook dat we steeds weer mogen weten dat God met ons is.”

Een bijzonder initiatief kwam vanuit de pastoraatgroep van Aarlanderveen. “Bij kwekers kopen we bloemen voor honderd mensen die wat ouder zijn en zich eenzaam voelen”, zegt Jack Glas. “Bij het bloemetje zit een gebed en een berichtje dat we aan hen denken. Het is een creatieve manier om mensen nabij te zijn. Ik heb het ook als voorbeeld bij andere geloofsgemeenschappen neergelegd.”

Livestream met pastoor Jack Glas via Facebook.

Diaken Ronald van Berkel werkt in de parochie H. Nicolaas in Zoetermeer. De parochie was begin dit jaar al gestart met radiouitzendingen op kerkomroep.nl van vieringen in de Nicolaaskerk. Ronald van Berkel: “We zenden uit op woensdag en op zondag en merken dat het aantal luisteraars groeit. De viering is vanuit een lege Nicolaaskerk. Je kunt je niet voorstellen hoe gek dat is. Wel zijn er een aantal parochianen die direct feedback geven na de viering. Bijvoorbeeld dat er een lange tijd stilte is rond de communie en mensen niet goed weten wat ze daarmee moeten doen. We willen voortaan meer inleiden hoe luisteraars de geestelijke communie kunnen ontvangen op dat moment. Van die feedback leren we weer. ”

Het valt hem op dat in Zoetermeer verschillende kerken elkaar snel weten te vinden en in oecumenisch verband hun krachten bundelen om mensen nabij te zijn. “Bij de voedselbanken gaat het op dit moment heel moeizaam. Vrijwilligers behoren tot de kwetsbare groep waardoor zij niet meer kunnen komen helpen en producten raken op door het hamsteren in de supermarkten. Vanuit de Raad van kerken is iets moois op gang gekomen. Protestantse gemeenten en wij als katholieke parochie ondersteunen de voedselbank door waardebonnen van tien euro aan elk voedselpakket toe te voegen. Met die waardebon kunnen klanten van de voedselbank boodschappen halen.”

“Ik denk dat we op dit moment Matteüs 25 heel hard nodig hebben: de werken van barmhartigheid.”

De diaken ziet nog iets heel moois gebeuren: "Jongeren van onze parochie melden zich bij mij met de vraag wat zij kunnen doen. Hun studie of beroep is stilgevallen en ze staan te trappelen om iets te doen voor een ander. Ik verwijs hen dan graag door naar Stichting Present Zoetermeer. Die heeft een actie opgezet om vrijwilligers te koppelen aan inwoners van Zoetermeer met een hulpvraag. Al is het maar om een hondje uit te laten, op deze manier kunnen we elkaar nabij zijn.”

Het is naar eigen zeggen een 'oproep van een simpele diaken': "Ik denk dat we op dit moment Matteüs 25 heel hard nodig hebben: de werken van barmhartigheid. Je kunt nu niet meer fysiek de zieken bezoeken of de hongerigen voeden, maar bijvoorbeeld contact via de telefoon is wel mogelijk. En dat doe je vanuit een gelovige achtergrond. Ik probeer mensen daartoe op te roepen. Bijvoorbeeld ook door niet te hamsteren, want de voedselbanken, en daarmee mensen die weinig te besteden hebben, merken daar direct de gevolgen van.”