Parochies in het bisdom verwelkomen reliek H. Theresia - Den Haag

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 09 mei 2024

In Den Haag ontvangen de parochies de relieken van 9 t/m 16 juni

De relieken van de heilige Theresia van Lisieux zijn in de periode van 24 mei t/m 16 juni in verschillende parochies in het bisdom Rotterdam (zie onderaan deze pagina). De parochies in Den Haag verwelkomen de relieken van 9 t/m 16 juni. Een interview met pater Marc Leroy a.a.. Hij is pastoor van de Franstalige parochie Tous les Saints in Den Haag.

Hoe bijzonder is de ontvangst van de reliek van Theresia van Lisieux?

“Ik was voor mijn benoeming in Den Haag pastoor in de basiliek in Brussel (Nationale Basiliek van het Heilig Hart, oftewel de Basiliek van Koekelberg). Vanuit die parochie reisde ruim honderd jaar geleden, in 1923, een ernstig zieke parochiaan naar Lisieux. Ze wist dat ze zou sterven en wilde in Lisieux overlijden. Theresia was toen net zalig verklaard (29 april 1923) en haar lichaam werd van het kerkhof in Lisieux overgebracht naar het karmel klooster in Lisieux, waar zij zuster was geweest. De pastoor van de zieke vrouw zei dat ze Theresia kon vragen om genezing. De vrouw deed dat en heeft gezegd: wat God wil zal gebeuren. In het klooster heeft ze in het bijzijn van de zus van Theresia, die daar overste was, om genezing gevraagd. En ze genas. Ze kon weer eten, ze kon rechtop staan, ze kon lopen. Honderd jaar later hebben wij in Brussel gezegd: we laten Theresia’s reliekschrijn naar ons komen.”

“Toen ik werd benoemd in Den Haag hoopte ik dat we Theresia ook hier konden uitnodigen in het bisdom Rotterdam. Het verzoek aan Lisieux liep via bisschop Van den Hende, die aangaf dat het mooi zou zijn om in de kathedraal te starten. Daar komt de reliekschrijn aan op vrijdag 24 mei en op zaterdag 25 mei is er in de ochtend een eucharistieviering als diocesane start. In de reliekschrijn zit een stukje van haar ruggengraat. Als je zo een stukje van de heilige dichtbij hebt, voel je dat hemel en aarde elkaar raken. Je ervaart de gemeenschap met de heiligen, wanneer je bij de schrijn van Theresia komt. Je voelt dat daar iemand is die iets voor jou wil doen. Er gebeuren door Theresia ongelooflijke dingen. Meestal gaat het om innerlijke genezing, mensen ontvangen vrede in hun hart. Theresia was ervan overtuigd dat ze jong zou sterven. En ze overleed ook inderdaad op 24-jarige leeftijd. Ze heeft gezegd: als ik naar de hemel ga, wil ik nog meer goed doen. En inderdaad merken we dat zij vanuit de hemel veel goeds doet.”

“Theresia heeft gezegd: als ik naar de hemel ga, wil ik nog meer goed doen. En inderdaad merken we dat zij vanuit de hemel veel goeds doet.”

“Bijzonder in haar spiritualiteit is haar geloof in de barmhartigheid van God. Bij de karmel, Theresia was zuster bij de karmelietessen, werd veel gebeden voor het heil van de zielen in combinatie met boetedoening. Tekenend voor haar was haar sterke geloof in de barmhartigheid van God. Zo bad ze bijvoorbeeld voor het zielenheil van een man die ter dood was veroordeeld, omdat hij drie mensen had vermoord, waaronder een moeder en haar dochtertje. Ze vroeg God om een teken dat ze op de goede weg was met haar gebed. Toen ze op een foto zag dat de man voor zijn ophanging het kruis van Christus had gekust, was dat voor haar het teken. Later heeft ze gezegd: die man was mijn eerste zoon. Bijzonder bij Theresia is ook de manier waarop ze spreekt over de liefde. Theresia wilde alles zijn. Zij wilde priester zijn, ze wilde profeet zijn, ze wilde martelaar zijn; alles wilde ze zijn. En ze vond geen innerlijke vrede, want zij kon niet alles zijn. Toen las ze in de eerste brief aan de Korintiërs hoofdstuk 13 dat liefde het enige is dat je nodig hebt: bovenal is de liefde. En toen viel het voor haar op zijn plek. Alles bij haar gaat over de liefde waarmee je dingen doet.”

Wat biedt de parochie aan op de dagen dat de reliek bij jullie is?

“Er is onder meer een avond met jongeren op vrijdag 14 juni en een familiedag op zaterdag 15 juni. Het programma staat op de website die we hebben gemaakt: theresedelisieux2024.nl. Aan het begin van de week is er op maandag 10 juni een avond voor vrede in de Sint-Jacobus de Meerderekerk in Den Haag. Duizenden soldaten van de Eerste Wereldoorlog, zowel Franse als Duitse, hebben naar Rome geschreven dat Theresia hen in de oorlog heeft beschermd. Dat was destijds de aanleiding om het proces voor de zaligverklaring te starten. Dit ‘uur voor de vrede’ is belangrijk als gebed voor vrede in de wereld. Het is dit jaar ook precies 125 jaar na de eerste internationale vredesconferentie van Den Haag (1899). Onder meer onze nuntius en onze bisschop zullen bij dit ‘uur voor de vrede’ aanwezig zijn. We hopen dat Theresia vanuit de hemel veel goeds kan doen voor de vrede in de wereld.”

Ontvangst reliek H. Theresia 24 mei - 16 juni

Iedereen is van harte uitgenodigd in de verschillende kerken waar de reliek van Theresia wordt ontvangen.