Pastoraal Bulletin verschijnt als themanummer ‘Bidden’

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 21 december 2018

Foto: Ramon Mangold

Over onder meer gebed in het ziekenhuis, de bedevaart als pelgrimage van gebed en geloof, de voorbede, diaconie en bidden

De Pastorale Dienstverlening laat met een themanummer ‘Bidden’ een breed palet zien van de plaats en de betekenis die bidden in het persoonlijk leven en in de geloofsgemeenschap heeft. Het nummer verscheen in december.

“De Kerk wijdt zich in alles aan haar Heer toe (Romeinen 12, 1). Dit is haar grote dienst aan de maatschappij: dat zij bidt”, schrijft hoofd pastorale dienstverlening Robert Jan Peeters in het voorwoord. “Zij bidt voor zichzelf, ‘voor hen die gebukt gaan onder allerlei noden, alsook voor alle mensen en het heil van heel de wereld’ (aldus het Tweede Vaticaans Concilie). Onze Kerk is een biddende gemeenschap.”

“In haar gebed stelt de Kerk zich open voor haar omgeving en benadrukt zij haar missionair karakter. Dit is haar andere dienst aan de maatschappij: dat zij dient. Allereerst door de Boodschap te verkondigen die haar geen rust laat (2 Korintiërs 5, 14) en door haar bereidheid rekenschap af te leggen van de hoop die in haar leeft (1 Petrus 3, 15). Vervolgens ook door dat woord met haar daad nadruk en overtuigingskracht te verlenen. Zij zet zich in voor menswording en vertaalt dat naar maatschappelijke inzet voor een betere wereld, een leefbare wijk, uitzicht voor mensen in benauwenis en nood.”

Het gebed is verbonden met de Kerk als netwerk van liefde. Het is een bron voor geloofsleven en biedt, zoals Mgr. Van den Hende in het Jaar van Gebed aangaf, “ruimte om onze persoonlijke vragen en ook de noden van onze medemens voor God te brengen." Gebed is ook de aanzet tot diaconie, "want in het gebed ontvangen wij van de Heer de inspiratie en kracht om te komen tot echte daden van liefde door concrete werken van barmhartigheid in Jezus’ naam.”

Het Pastoraal Bulletin heeft bijdragen over onder meer: gebed in het ziekenhuis, de bedevaart als pelgrimage van gebed en geloof, de voorbede, diaconie en bidden.