Pastoraatgroepen: “Gebed is de basis voor je werk in de kerk”

Door: Bisdom dinsdag 20 maart 2018

“Bid zoals je bent”, zegt pastoraal werkster Lizzy Beenhakker tegen de leden van pastoraatgroepen

‘Laat ons bidden’ is het thema van de bijeenkomst voor leden van pastoraatgroepen uit het bisdom Rotterdam. Op zaterdag 17 maart komen 45 mensen uit verschillende parochies samen in de Adelbertkerk in Delft. Daar verzorgt pastoraal werkster Lizzy Beenhakker-Mol van de Parochie De Heilige Familie een inleiding op het thema. Leden van pastoraatgroepen ontmoeten elkaar, wisselen ervaringen uit en doen nieuwe ideeën op.

“Gebed is de basis voor je werk in de kerk”, zegt Lizzy Beenhakker. “We zijn geen vrijwilliger bij de voetbal of de bridge, God roept ons om dit werk te doen. En gebed draagt het werk in de kerk.” Voor veel pastoraatgroepen maken bezinning en gebed een vast onderdeel uit van hun inzet voor het parochiële leven.

De pastoraal werkster vindt het van belang dat zij zelf ook bidden om een voorbeeld en stimulans te zijn voor anderen in de parochie. “Begin de dag met gebed en bid bijvoorbeeld voor werk en activiteiten die deze dag voor je liggen. Mensen vinden het soms lastig om te bidden, ze kunnen geen woorden ervoor vinden. Dan zeg ik: ‘Bid zoals je bent.’ Bid zonder omhaal van woorden. Wel eerbiedig, maar gebruik de taal waarmee je normaal ook met mensen praat. En je kunt ook altijd een ‘Onze Vader’ of ‘Wees Gegroet’ bidden als je een persoonlijk gebed lastig vindt.”

“Het was best spannend om met de kinderen deel te nemen aan de aanbidding.”

Lizzy Beenhakker geeft in haar inleiding een aantal handvatten mee om in dit Jaar van Gebed het bidden in parochies te stimuleren. “Zelf begin ik iedere vergadering met gebed en sluit met gebed af. Daarmee geef je een voorbeeld. Je mag bidden voor de pastoraatgroep, waar je dankbaar voor bent of voor de noden in de parochie. Er zijn parochies met speciale gebedsgroepen waar mensen bij elkaar komen en voor elkaar bidden. Zo’n gebedsgroep kun je ook starten in je eigen parochie.”

Door gebed kunnen jong en oud bijdragen aan de parochie. "Ouderen kunnen bijvoorbeeld bidden voor de jongeren. Zo helpen verschillende generaties in de kerk elkaar. Of stimuleer het rozenkransgebed en de aanbidding in je parochie. Ik bezocht met een groep vormelingen een klooster waar we deelnamen aan de aanbidding. Kinderen zijn druk, dus dat was best spannend. We dachten als leiding: ‘We proberen het vijf minuten.’ Tegen de tijd dat ze weer een beetje gingen bewegen, waren die vijf minuten allang verstreken. Je hoeft dus niet bang zijn om dat te doen. Durf maar eens wat. En zet ook iets op je website over gebed.”

Onder de aanwezigen is ook een groepje die het bidden van de rozenkrans promoot. Zij maken in hun parochie een ‘levend rozenkransgebed’, waarbij kinderen in een kring staan en ieder kind voor een tientje van de rozenkrans staat. Dat zijn tien weesgegroetjes. “Het is belangrijk om met kinderen te bidden”, zegt Lizzy Beenhakker, “ook voor de eerste communie- en de vormselvoorbereiding: begin met gebed.”

De pastoraal werkster van de Zuid-Hollandse eilanden raakt zelf ook geïnspireerd tijdens de bijeenkomst door een idee van een deelnemer: “Als je als pastoraatgroep bidt bij de vergadering en daar komen gebedsintenties uit voort, draag die aan bij de voorbeden. Zo koppel je het werk dat je doet als vrijwilliger aan het gebed van de geloofsgemeenschap.”