Pastorale dienstverlening vernieuwt programma van vorming en toerusting

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 21 oktober 2022

Foto: Ramon Mangold

De pastorale dienstverlening kiest voor ‘kort en krachtig’

Waar jarenlang de Pastorale School als opleiding en toerusting voor de vrijwilligers heeft gediend, kiest de pastorale dienstverlening van het bisdom de komende tijd voor kortlopende cursussen en impulsbijeenkomsten onder de slogan ‘kort en krachtig’. Medio oktober start de pastorale dienstverlening dit vernieuwde programma.

Tijdens de coronacrisis, toen geen cursussen konden worden gegeven, besloot de pastorale dienstverlening tot een heroriëntatie op de diocesane vorming en toerusting. Geconstateerd was namelijk dat de opzet van de Pastorale School, zoals die sinds 2005 dienst deed, opnieuw bekeken moest worden. Hein Steneker, diocesaan medewerker pastoraat: “In de loop van de tijd bleek het animo voor de Pastorale School en met name de tijdsinvestering die dat kostte, af te nemen. Er gingen steeds meer stemmen op voor korte leerroutes.”

Na een veldonderzoek bij een aantal parochies bleek dat het programma, opgebouwd in modules, niet meer aansluit bij de huidige wensen. “Parochies bleken vooral gebaat te zijn bij korte cursussen, impulsbijeenkomsten en maatwerk voor hun vrijwilligers. De resultaten hebben we met de bisschop en met de contactpersonen Pastorale School besproken”, aldus Hein Steneker.

‘Kort en krachtig’ betekent dat er meer gewerkt gaat worden met losse impulsbijeenkomsten en kortlopende cursussen, die eventueel op maat aangeboden kunnen worden. Het doel van dit programma is om beter aan te sluiten bij de wensen en de behoeften van pastorale beroepskrachten en vrijwilligers in de parochie. De jaarlijkse bijeenkomsten met de contactpersonen worden voorgezet.

De pastorale dienstverlening werkt met taakvelden, waarin de drievoudige zending van de Kerk herkenbaar is (de verkondiging van Christus, het vieren van de sacramenten, het dienstwerk van de liefde). Voor deze volgende taakvelden heeft de pastorale dienstverlening binnen vorming en toerusting een aanbod:

• Leren: kinder- en volwassencatechese en jongerenpastoraat
  • Vieren: Liturgie en kerkmuziek (voor meer informatie over de verschillende cursussen kerkmuziek zie kerkmuziekopleidingen.nl
  • Dienen: Diaconaal werk, caritas, Missie-, ontwikkelings- en Vredeswerk
  • Pastoraat: Pastoraal contact- en bezoekwerk, kerkopbouw en missionering

Voor het aanvragen van cursussen en impulsbijeenkomsten neem contact op via e-mail pastoraledienstverlening@bisdomrotterdam.nl