Pelgrim in een netwerk van liefde: Eerste informatiebijeenkomst bedevaart Rome

Door: Bisdom woensdag 25 januari 2017

Foto: Ramon Mangold

Eerste bijeenkomst in een reeks informatiebijeenkomsten over de bedevaart naar Rome (herfstvakantie 2017)

Op dinsdag 24 januari vindt in het Paus Franciscus Huis in Lisse de eerste bijeenkomst plaats in een reeks informatiebijeenkomsten over de bedevaart naar Rome. Diaken Iwan Osseweijer opent de bijeenkomst van zo’n 50 mensen. Hij heet Mgr. Van den Hende welkom en de coördinator van de bedevaart, vicaris-generaal Tjeerd Visser.

Nadat Mgr. Van den Hende heeft geopend met gebed en een korte inleiding, geven Pelikaan Reizen en VNB kort informatie. Zij zijn samen de logistieke partners voor de bedevaart van het bisdom. Het reisprogramma staat in de grondverf en dagelijks komen nu bevestigingen binnen van de locaties waar de eucharistie zal worden gevierd. Er wordt een reis per touringcar aangeboden en een reis per vliegtuig. Het programma in Rome is voor alle pelgrims gelijk. Alle pelgrims worden in beginsel onder gebracht in hetzelfde hotel, met een capaciteit tot 500 mensen.

"God beminnen met heel je hart en je naaste als jezelf. Dat willen we doen met de bedevaart."

Een bijzondere bedevaart

De handen gaan omhoog als diaken Osseweijer vraagt wie van de aanwezigen al weet dat hij of zij meegaat op deze bedevaart. Ook zijn er handen van mensen die geïnteresseerd zijn, maar het nog niet zeker weten.

De diaken start een power point met de uitnodigende titel: Pelgrim in een netwerk van liefde. Tijdens de avond legt vicaris-generaal Visser uit hoe het programma twee lijnen trekt: “Vanuit het thema netwerk van liefde trekken we een lijn naar de liturgie. We vieren de eucharistie op bijzondere plekken. De tweede lijn komt voort uit de liturgie. Dat is de diaconie. Ons leven heeft die beide dimensies. God beminnen met heel je hart en je naaste als jezelf. Dat willen we doen met de bedevaart.”

Vicaris-generaal Visser vertelt dat momenteel de laatste puntjes op de i worden gezet rond het programma: “Het is nog even wachten op de laatste bevestigingen vanuit Rome, maar zeker is dat we de eucharistie gaan vieren op hele bijzondere plekken.” Een bedevaart naar Rome is een pelgrimage naar de graven van de apostelen Petrus (Sint Pieter) en Paulus (Paulus Buiten de Muren). De pelgrims uit Rotterdam zullen zeker ook de kerk bezoeken waar het graf is van de heilige diaken Laurentius. Hij is de patroonheilige van het bisdom Rotterdam.

"Het netwerk van liefde wordt concreet in de zorg die we hebben voor mensen in nood."

Diaconale ontmoetingen

De pelgrims zullen deelnemen aan de audiëntie met paus Franciscus op het Sint Pietersplein. En in de pittoreske wijk Trastevere zal een ontmoeting worden georganiseerd bij de kerk van de Sant’Egidio. Leden van Sant’Egidio zijn op een bijzondere manier diaconaal actief, heel praktisch, als concrete vriend van armen. Tjeerd Visser: “We maken daar kennis met deze beweging, omdat we pelgrims zijn in een netwerk van liefde. Dat wordt concreet in de zorg die we hebben voor mensen in nood.” Daarom zullen deelgroepen van pelgrims ook een ontmoeting hebben met de organisatie Cor Unum in Rome, die namens de paus alle caritas instellingen wereldwijd bij elkaar brengt en plannen ontwikkelt voor hulp. Tjeerd Visser: “We willen in gesprek met hen en kennismaken met dit aspect van de Kerk. De Kerk is een hele betrouwbare partner als het gaat om caritas wereldwijd.”

Wanneer in Rome alle locaties zijn bevestigd, maakt het bisdom het definitieve programma bekend en worden ook folders en posters naar de parochies gestuurd.

• Volg de website van het bisdom voor de laatste informatie
  • 11-daagse bedevaart per touringcar 12 tot en met 22 oktober 2017
    8-daagse bedevaart vliegreis 14 tot en met 21 oktober 2017
    In Rome volgen de pelgrims hetzelfde programma.

Lees ook: Mgr. Van den Hende over de bedevaart: “Een pelgrimstocht laat altijd een bijzondere herinnering na”

Persoonlijke videoboodschap bisschop

Op de avond zijn opnames gemaakt voor een promotievideo. Deze wordt binnenkort op het YouTube-kanaal van het bisdom geplaatst. De video kan door parochies worden gebruikt om informatie te geven over de reis.

Mgr. Van den Hende nodigt gelovigen in het bisdom van harte uit om mee te gaan op deze bedevaart. In een persoonlijke videoboodschap vertelt de bisschop waarom deelnemen zo de moeite waard is. Deze video wordt op korte termijn op het YouTube-kanaal van het bisdom Rotterdam geplaatst.