Pelgrims van hoop - Op weg met het kerkelijk jaar

Door: Katholiekleven.nl maandag 18 maart 2024

Foto: Katholiekleven.nl

Paus Franciscus heeft 2025 afgekondigd als Jubeljaar (Heilig Jaar) met als motto “Pelgrims van hoop”. Het is gebruikelijk om een voorbereidingsjaar te houden voorafgaand aan een jubeljaar. Op verzoek van de paus krijgt dit vorm als een jaar van gebed.

In een nieuwe videoreeks op katholiekleven.nl gaan de bisschoppen en hulpbisschoppen in gesprek over het thema hoop. Zij doen dat aan de hand van het kerkelijk jaar. Wat vieren we op de hoogfeesten? En waarom en hoe kunnen deze hoogfeesten ons tot hoopvolle mensen maken?

Elke bisschop zal daarbij de “Pelgrims van hoop kaars” aansteken en hierbij een gebedsintentie uitspreken. Op de kaars is het logo van het jubeljaar afgebeeld.

De videoreeks heeft als titel: “Pelgrims van hoop - Op weg met het kerkelijk jaar.” De eerste twee video’s over de Veertigdagentijd en Pasen verschijnen in maart. Hierin zijn Mgr. Van den Hout (bisdom Groningen-Leeuwarden) en Mgr. Mutsaerts (bisdom ’s-Hertogenbosch) te gast. Mgr. Van den Hende verleent zijn medewerking aan de video over Hemelvaart (9 mei).

Voor parochiebladen en parochiewebsites stelt katholiekleven.nl foto’s beschikbaar voor het Jubeljaar 2025. Parochies kunnen deze gebruiken in de parochiebladen en op parochiewebsites. Op de foto’s is de kaars afgebeeld met het logo van het Jubeljaar “Pelgrims van hoop”.

Er zijn twee foto’s in liggend formaat en twee foto’s in staand formaat. De foto’s kunnen worden gedownload onder “voor parochies” op de website van katholiekleven.nl. De fotocredit die vermeld moet worden bij gebruik van de foto’s is: Katholiekleven.nl.

Ook het logo kan vanaf de katholiekleven-website worden gedownload.

Op het logo staan vier figuren, die de hele mensheid verbeelden vanuit de vier hoeken van de aarde. Ze houden elkaar vast en de eerste figuur heeft een arm om het kruis geslagen. De golven in het logo geven weer dat de pelgrimstocht van het leven niet altijd over rustige wateren gaat. De hoop is verbeeld door het anker, waar het kruis aan de onderkant in overgaat.