Pinksteren: Bisschop in Rotterdam hoofdcelebrant op landelijke dag charismatische vernieuwing

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 24 april 2024

Foto: Ramon Mangold

Met Pinksteren viert de Kerk de komst van de Heilige Geest

Vijftig dagen viert de Kerk de paastijd. Met Pinksteren wordt deze afgesloten, wanneer de Kerk de komst van de Heilige Geest viert. Op Tweede Pinksterdag, maandag 20 mei, is bisschop Van den Hende in Rotterdam hoofdcelebrant op de landelijke ontmoetingsdag van CHARIS, het netwerk van katholieke charismatische initiatieven.

Op initiatief van paus Franciscus hebben katholieke charismatische initiatieven in 2019 een nieuw internationaal dienstwerk gevormd onder de naam CHARIS. De primaire taak van de katholieke charismatische initiatieven is volgens paus Franciscus de doop in de Geest te delen met iedereen: een levensveranderende ervaring van de liefde van God de Vader, uitgestort in iemands hart door de Heilige Geest, ontvangen door overgave aan Jezus als Heer.

Ook op nationaal niveau krijgt het netwerk van katholieke charismatische initiatieven gestalte. De landelijke open dag op Tweede Pinksterdag is een van de activiteiten. Het charismatische netwerk houdt ook een pinksternoveen van Hemelvaart tot Pinksteren. De noveen begint op zaterdag 11 mei in Helmond en er zijn bijeenkomsten in onder meer Utrecht, Maastricht, Groningen en op donderdag 16 mei in Rotterdam.

In de noveen wordt onder meer gebeden voor eenheid in verscheidenheid, voor evangelisatie en dienst aan de armen en voor de charismatische vernieuwing. Het zijn onderwerpen die paus Franciscus de charismatische vernieuwing aanreikt als belangrijk. “De Kerk rekent op jullie, op jullie trouw aan Gods Woord, op jullie bereidheid te dienen en jullie getuigenis van levens die veranderd zijn door de Heilige Geest. Deel met iedereen in de Kerk de doop in de Heilige Geest, loof de Heer onophoudelijk, trek samen op met christenen van verschillende kerken en christelijke gemeenschappen in gebed en in actie voor degenen die dat het meest nodig hebben, de armen en de zieken” (paus Franciscus, 3 juni 2017).

Bisschop Van den Hende nodigt van harte uit om de pinksternoveen mee te bidden. De organisatie laat weten dat iedereen van harte welkom is op de open dag van CHARIS. Bisschop Van den Hende ondersteunt die uitnodiging.

• De open dag van CHARIS (10.00-17.00 uur) vindt plaats in Citykerk Het Steiger, Hang 18, Rotterdam. Ga voor meer informatie naar kcv-net.nl
  • Het kan deze dag druk zijn in de stad in verband met de finish van de Roparun. “Stichting Roparun steunt de palliatieve zorg voor mensen met kanker. Er zullen dus veel mensen in de stad zijn die behoefte hebben aan bemoediging en gebed”, aldus de organisatie
  • Meer informatie over de pinksternoveen en een download van het boekje met alle gebeden staan op kcv-net.nl