Requiemmis in kathedraal Rotterdam voor paus Benedictus

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 05 januari 2023
Paus Benedictus was paus van 2005 tot 2013. (Foto: Bisdom Roermond. Op meerdere plekken werd op 4 januari een requiemmis opgedragen.)

“Hij heeft zich op vele manieren naar beste vermogen ingezet om het geloof, de hoop en de liefde uit te dragen en voor te leven”

Op donderdag 5 januari vond in Rome de uitvaartmis plaats van emeritus paus Benedictus XVI. KRO-NCRV zond de televisieregistratie van de uitvaart rechtstreeks uit op NPO 2. In Rotterdam werd de klok van de kathedraal vijf minuten lang geluid op het moment dat paus Benedictus werd bijgezet in de crypte van de Sint Pietersbasiliek.

De dag daarvoor, op woensdag 4 januari, werd in de HH. Laurentius en Elisabeth kathedraal een requiemmis opgedragen voor de overleden paus. Bisschop Van den Hende was celebrant in deze eucharistieviering. Plebaan Hagen en rector Broeders concelebreerden en diaken Doe assisteerde.

“Heel concreet vandaag bidden wij voor de zielenrust van paus Benedictus”, zegt bisschop Van den Hende die ochtend in Rotterdam in het openingswoord. “We willen ons in onze kathedraal aansluiten bij het wereldwijde gebed voor de overleden emeritus paus. Als teken van verbondenheid. Als teken ook van ons geloof in Gods barmhartigheid en de verrijzenis.”

Paus Benedictus was paus van 2005 tot 2013. Hij overleed op 31 december op 95-jarige leeftijd. “Lange tijd heeft hij de Kerk gediend”, zegt de bisschop. “Eerst als priester en theoloog, hij was ook bij het Tweede Vaticaans Concilie als adviseur aanwezig, later als professor en als bisschop. En ook was hij als kardinaal prefect werkzaam, bijna 25 jaar, in de curie te Rome in de Congregatie voor de Geloofsleer, waar hij zijn grote theologische kennis, zijn geloof ter beschikking stelde van het dienstwerk van de Kerk.” Dat deed hij “in colleges, in boeken, in preken, in allerlei uiteenzettingen”, vertelt de bisschop. Bisschop Van den Hende wijst met name ook op de drie boeken over Jezus: de trilogie ‘Jezus van Nazareth’ (2006-2012).

“Jezus Christus, het geloof in de Heer is wat paus Benedictus altijd centraal heeft gesteld in zijn leven. Niet als een verdienste, maar als een gave en opdracht. Steeds wist hij de woorden van de Heer te verkondigen in woord en daad.” De bisschop noemt ook de encyclieken die paus Benedictus schreef over geloof, hoop en liefde (‘Deus Caritas Est’ 2005, ‘Spe Salvi’ 2008, ‘Lumen Fidei’ 2013; de laatste samen met paus Franciscus). “Geloof, hoop en liefde, verbonden met de persoon van Jezus Christus in de gemeenschap van de Kerk. Daarvan heeft paus Benedictus getuigd.”

“Als je sterft als beroemde paus, zijn er veel commentaren en veel beschouwingen over je leven te maken. Voor ons geldt dat hij op de eerste plaats een getuige was van Jezus Christus en zich op vele manieren naar beste vermogen ingezet heeft om het geloof, de hoop en de liefde uit te dragen en voor te leven”, aldus de bisschop. “Ook pausen zijn niet volmaakt. De paus wist dat maar al te goed. Hij heeft zijn leven toevertrouwd aan de barmhartigheid van God. Daarvan getuigt zijn secretaris Mgr. Georg Gänswein in een recent interview naar aanleiding van het overlijden van paus Benedictus. Hoe groot zijn theologische kennis ook was, hoe groot zijn vroomheid en liefde voor Christus ook was, hij maakte zich klein en voelde zich afhankelijk van de barmhartigheid van God.”

“Ook nu is het belangrijk dat velen bij Christus worden gebracht, in kracht van de Geest. Moge dat onze opdracht blijven. En zo eren we al doende ook alle verkondiging, het dienstwerk en alle inzet van paus Benedictus”, zegt de bisschop tot slot. “Moge de weg van geloof, hoop en liefde die Christus is, steeds voor ons ook de weg van de waarheid zijn. En mogen wij vreugde en kracht putten uit die weg om ook zelf te getuigen van de Heer die leeft en wiens liefde uitgaat naar alle mensen.”