“Rome is geweldig.” Mgr Woorts over de landelijke jongerenbedevaart 2020

Door: Jong Katholiek vrijdag 08 november 2019

De begeleiders van de bedevaart. Vanuit het bisdom Rotterdam reist diaken Osseweijer mee. Désirée Bühler ondersteunt Jong Katholiek bij de organisatie.

Landelijke jongerenbedevaart naar Rome

De Nederlandse bisschoppen organiseren van 26 april t/m 2 mei 2020 een unieke jongerenbedevaart naar Rome. Priesters en diakens uit de Nederlandse bisdommen die Rome goed kennen begeleiden de reis. Vanuit het bisdom Rotterdam gaat diaken Iwan Osseweijer mee. Jongerenwerker Désirée Bühler ondersteunt Jong Katholiek bij de organisatie.

In een video beantwoordt Mgr. Woorts een aantal vragen. Mgr. Woorts is hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en bisschop-referent voor de bedevaarten. Een van de vragen die hij beantwoordt is, wanneer hij zelf voor het eerst naar Rome reisde. Was dat ook als jongere en wat maakte de meeste indruk op hem?

Een andere vraag is: waarom is deze reis een ‘bedevaart’? “In Rome zie je heel veel aan schoonheid en cultuur. Het is een wereldstad. Maar we gaan allereerst om ons geloof en Kerk zijn samen te verdiepen,” legt de bisschop uit.

“Rome is een geweldige ervaring. In Rome maak je mee dat je deel bent van de wereldwijde Kerk. Je ziet er mensen van over heel de wereld. En alle tijden trekken er aan je voorbij, de eeuwen door, vanaf het begin van de christenheid.” Het is een goed idee om je aan te melden voor deze bedevaart, onderstreept de bisschop.

Dit is de eerste video in een reeks, waarin de begeleiders van deze jongerenbedevaart vertellen over wat Rome en deze reis zo bijzonder maakt.

Dit zijn de begeleiders van de bedevaart. Hun video’s komen binnenkort online:

• Ward Biemans SJ, studentenpastor (Utrecht, TST en Fontys Hogeschool)
  • Lambert Hendriks, rector Grootseminarie Rolduc (bisdom Roermond)
  • Iwan Osseweijer, diaken (bisdom Rotterdam)
  • Michiel Peeters, studentenpastor (studentenparochie Tilburg)
  • Rob Polet, diaken (bisdom Haarlem-Amsterdam)
  • Jochem van Velthoven, priester (bisdom Breda)