Romebedevaart: Kippenvel op dag één in Rome

Door: Bisdom zondag 15 oktober 2017

Sophie Clemens uit Lisse en haar vader Pieter Clemens. (Foto: Ramon Mangold)

Wandeling door Rome en eucharistieviering in Sint Jan van Lateranen

“Ik weet al wat ik het mooist vind van deze dag in Rome. Dat is deze kerk.” Sophie Clemens uit Lisse is op zondag 15 oktober net de Sint Jan van Lateranen ingegaan. “We hebben vandaag ook de kerk van San Clemente bezocht. Die was ook mooi. De kerk is de titelkerk van kardinaal Simonis. Dat je daar bent is heel bijzonder. Maar de Sint Jan van Lateranen is zo indrukwekkend groot en mooi, dat ik er gewoon kippenvel van krijg.”

De Sint Jan van Lateranen is de kathedraal van Rome, waar de zetel van de bisschop van Rome staat. Sophie: “Het is de hoofdkerk van Rome en de wereld. Ik heb nu echt het gevoel dat ik ben geland, dat ik in Rome ben. Indrukwekkend wat mensen maken voor Christus, voor God. Het is mijn eerste keer in Rome. Ik had een beetje de hoop dat ik kippenvel zou krijgen en dat heb ik nu. Op dag één.”

Sophie reist samen met haar vader, Pieter Clemens. Hij komt erbij staan en vertelt: “Ik heb mijn dochters altijd al gezegd dat ik ze een keer mee wilde nemen naar Rome. Omdat deze reis door het bisdom wordt georganiseerd, weet je dat je een geïnspireerde reis hebt. Ik wilde graag met mijn dochters mee. Om te laten zien dat ons geloof een wereldgeloof is en dat we een wereldkerk zijn. Ik wil ze daarin opvoeden. Mijn vrouw is protestants en vindt het mooi dat wij nu hier zijn, Sophie en ik. Onze andere dochter kon niet mee, ze heeft eindexamenjaar.”

“Het is een mooie reis”, vervolgt hij. “We zijn met verdieping bezig, elke dag is er een mis. Site seeing is bij deze reis van ondergeschikt belang.” De groep startte evenwel de dag bij het Colosseum. "Machtig is het wat ze toen al konden maken”, zegt hij onder de indruk. Ze hebben het thuisfront al even laten weten dat ze goed zijn aangekomen. Vader Pieter: "Als mama vraagt hoe was het, ga ik zeggen: het was waanzinnig.”

Foto: Ramon Mangold

“Hoe kun je dan in deze stad niet geraakt zijn door het christendom? Ook als je niet gelovig bent?” vraagt Sophie zich af. Haar vader weet: “Mensen die Rome bezoeken zijn onder de indruk. Maar het gaat om de gedachte erachter. Een kerk wordt wel vergeleken met de hemel, de rust de ruimte de schoonheid moet je op je in laten werken als een vooruitblik op de hemel. Je ontmoet hier Christus in zijn grootsheid. Wat mensen allemaal hebben gemaakt ter ere van God. We hebben in verschillende kerken de eucharistie gevierd. In de grote dom van Keulen in de meer intieme kerk van Vipiteno. En nu hier.”

Na de mis vertelt hij dat hij het als een mooie viering heeft beleefd. Mgr. Van den Hende was hoofdcelebrant en verzorgde de homilie. Pieter Clemens: “De bisschop is heel concreet in zijn homilie. Hij zei dat ons hele leven een bedevaart is en benoemde het verbond met de Heer. Het is prachtig om op onze pelgrimstocht in deze kerk samen de mis te vieren. Mensen zingen meer mee dan thuis. En we zitten bij elkaar in plaats van verspreid her en der in de kerk. Je ervaart die eenheid.”

Sophie Clement en Pieter Clement. (Foto: Ramon Mangold)

Sophie vult aan: “De hymne van het Vaticaan werd gespeeld aan het begin van de viering. Het laat zien dat we hier niet alleen als Nederlanders zijn, maar als mensen die deel uitmaken van de wereldkerk. Dat betekent dat je een eenheid vormt met elkaar. Overal op de wereld vieren mensen samen de mis. En in deze kerk viert ook de paus de mis. Je voelt je verbonden met elkaar als katholieken over de hele wereld.”