Romebedevaart: “We gaan naar Bethlehem, al zijn we in Rome”

Door: Bisdom maandag 16 oktober 2017

Mozaïek in de basiliek van Maria Maggiore. (Foto: Ramon Mangold)

Pelgrims vieren de eucharistie in de 'moeder van alle Mariakerken'

Op maandag vieren de pelgrims de mis in de basiliek van Maria Maggiore. Mgr. Van den Hende is hoofdcelebrant en opent de eucharistieviering. "Op onze pelgrimstocht mogen we in deze basiliek de eucharistie vieren. We zijn begonnen met Maria lof toe te zingen. Deze kerk is de belangrijkste van de kerken die wereldwijd aan Maria zijn gewijd en is de moeder van alle Maria kerken in de wereld. Al eeuwenlang wordt hier de eucharistie gevierd en wordt Maria vereerd als pelgrim bij uitstek die haar pelgrimstocht heeft voltooid. Ze is bij de Heer en bid met ons mee opdat we onze pelgrimstocht mogen voltooien."

Rector Walter Broeders verzorgt de homilie. Al eerder preekte hij, onderweg met de buspelgrims in Keulen, over de wijzen die naar Bethlehem gingen om het Kind hulde te brengen. In de kerk Maria Maggiore bevindt zich een stuk van de kribbe. "We gaan naar Bethlehem, al zijn we in Rome", zegt hij. De rector vertelt in zijn preek hoe de engel Gabriël Maria aankondigt dat ze de moeder van de Heer zal worden. God heeft haar uitgekozen om grote dingen te doen.

"Maria stemt tot nadenken en navolging", preekt de rector. "Zij zegt: mij geschiede naar uw woord. Maria is zich bewust van haar eigen kleinheid. Ze heeft die roeping van God kunnen verstaan, omdat ze leefde in diepe verbondenheid met God. In de stilte van haar hart verstond ze Gods stem." Rector Broeders moedigt de pelgrims aan om deze dag ook heel bewust vijf minuten stilte te nemen in een van de kerken: "We mogen in navolging van Maria biddende mensen zijn." De rector vraagt de pelgrims ook te bidden voor roepingen tot het priesterschap, diaconaat en religieuze leven.

Onder het hoogaltaar staat in de Maria Maggiore een grote reliekschrijn met hout van de kribbe waarin Jezus gelegd werd na zijn geboorte. (Foto: Ramon Mangold)

Na de viering eten de deelgroepen op hun gemak in restaurantjes en café's in de buurt. Sommige kerken zijn gesloten op dit moment. Dus er is reden om het even rustig aan te doen. Daarna wandelen de pelgrims in deelgroepen verder door Rome. Daan Huntjens is priesterstudent. Hij leidt een van de deelgroepen. De groep bezoekt allereerst de kerk van de heilige Alfonso de Liguori. Hier bevindt zich het origineel van de icoon van Maria van Altijddurende Bijstand. De bekendheid van de icoon is wijdverspreid. In veel kerken is een kopie te vinden.

Als de pelgrims de kerk ingaan, lopen ze naar voren, waar de icoon een plek heeft boven het altaar. Samen bidt de groep het gebed tot Maria van Altijddurende Bijstand. Twee mensen uit de groep zingen samen het Ave Maria. Daarna nodigt Daan hen uit om in deze kerk de vijf minuten stilte te nemen voor gebed, waar rector Broeders in zijn preek toe uitnodigde.

"We hebben gisteren een intensieve eerste dag gehad”, vertelt Daan. “Met een aantal zaken moesten we praktisch wat op gang komen. De eerste ervaringen met het openbaar vervoer waren andere koek dan de touringcar waar we mee naar Rome reisden." Omdat het poortje van de beveiliging bij de Maria Maggiore kapot was, moesten er twee politieagenten worden opgeroepen met extra scanners. Het duurde daardoor bijna een uur voordat de pelgrims de kerk in konden. De mis startte een half uur later dan gepland. Daan: “Het was lang wachten voordat we de kerk in konden, maar dat is ook onthaasting. De ziel komt wat tot rust."

Hij hoopt de pelgrims in zijn groep te laten ervaren hoe in Rome de zelfgave van Christus in zoveel martelaren uitdrukking heeft gevonden. “Denk aan de apostel Petrus en martelaren waarvan we de naam vaak niet kennen, maar waarnaar hier vele kerken zijn genoemd. We mogen die zelfgave van Christus in de eucharistie ontvangen en we mogen onszelf geven.” Daan leidt de pelgrims langs bijzondere plekken. “Ik vind het erg leuk om te doen”, vertelt hij. “Ik mag de ervaring van mijn eerste drie reizen naar Rome doorgeven.”

In de kerk van de heilige Alfonso de Liguori bidt de groep het gebed tot Maria van Altijddurende Bijstand. (Foto: Ramon Mangold)

“Ik wil graag de schat doorgeven, de pelgrims bijvoorbeeld laten zien hoezeer het vieren van de eucharistie verbonden is met het begin van de Kerk. Maar je bent natuurlijk maar een ‘aarden pot’, zoals de Schrift zegt, dus wat ik vertel is misschien maar gebrekkig. Maar het is ook een groepsgebeuren. Niet alles hoeft van mij te komen.” Daan vertelt hoe hij bij de doopkapel van de Sint Jan van Lateranen uitleg gaf over de achthoekige vorm en wat de betekenis daarvan is. Acht is het getal van de eerste dag van de week, de dag van de verrijzenis. Door het sacrament van de doop krijgen we deel aan het nieuwe leven van de Heer. Toen de groep daarop de doopkapel binnen ging, werd er net een kindje gedoopt. Daan constateert: “Dat maakt het direct aanschouwelijk. Ik hoef het niet alleen te doen, de groep zelf kent zijn interactie, maar ook helpt mee wat er zich hier aan kerkelijk leven afspeelt. De Heer heeft daar vast een vinger in de pap.”

Daan is met andere priesterstudenten acoliet bij de eucharistievieringen en ondersteunt zo bij het vieren van de liturgie. “Het is heel bijzonder om hier in Rome de mis te dienen zo dicht bij de altaren van de paus”, vindt hij. “Vandaag knielde ik in de Maria Maggiore bij het wieroken boven de reliek van de kribbe in deze kerk. Het was net als een van de drie koningen die Jezus kwam begroeten met wierook. Het is mooi om vlak voor mijn diakenwijding op 18 november de mis te dienen aan deze altaren in Rome. De altaren hier zijn verbonden met de paus en met al die andere altaren in de wereld. Het is één en hetzelfde gebeuren in Rome en in Rijswijk, Voorburg, Leidschendam en Den Haag, de plekken waar ik werkzaam ben.”