Rozenkransestafette: Bidden voor de vrede

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 31 oktober 2018

Mariabeeld met rozenkrans. (Foto: Emy Jansons)

“We bidden de rozenkrans speciaal voor de vrede”, zegt Theo Hansen over het rozenkransgebed in de Hildegardiskerk in Rotterdam.

In de maand oktober wordt door het hele bisdom de rozenkrans gebeden. Parochianen van de Hildegardiskerk in Rotterdam doen ook mee met deze ‘rozenkransestafette’. Bijzonder op deze plek is dat de Nederlandstalige en de Spaanstalige gemeenschap samen bidden.

“De bisschop heeft gevraagd om de rozenkrans te bidden, ieder op z’n eigen manier”, zegt Theo Hansen, priester van de Spaanssprekende parochie La Sagrada Familia. “Omdat de Spaanstalige en de Nederlandstalige parochie hier het kerkgebouw delen, hebben we gezegd: laten we ook samen bidden, laten we samen de rozenkrans doen.”

“We bidden de rozenkrans speciaal voor de vrede. Je hebt een mysterie bij elk tientje van de rozenkrans. Daarnaast heb ik ingebracht om bij elk tientje ook een tekst uit de bijbel te lezen die met de vrede te maken heeft. We lezen daarom de zaligsprekingen: zalig de armen van geest, zalig die vrede brengen, etc. Dat is voor een moment van overweging.”

Klik op de video hieronder:

Het voorbidden laat pater Hansen graag over aan de parochianen: “Het rozenkransgebed vervangt voor het volk eigenlijk het brevier, het psalmengebed dat door priesters wordt gebeden en in kloosters. In de middeleeuwen werd het psalmengebed van de monniken omgezet naar een volksgebed, in de vorm dus van de rozenkrans. Dit gebed moet daarom ook hier in Rotterdam van het volk zijn.”

Om en om bidden de parochianen een tientje in het Spaans en in het Nederlands met tussendoor een lied, in het Nederlands, Spaans of Latijn. “Als mensen naar Lourdes gaan, wordt ook in alle talen gebeden. En dat gaat hier ook goed.”

Of Maria luistert? “Ik hoop het”, zegt de priester met een glimlach, “dat is niet aan mij. Maria is voor mij een heel goed voorbeeld van geloven. Niet van weten, maar van geloven. Ze ging een weg zonder dat ze wist waar het op uitdraaide. Het zal haar soms ook wel tegengevallen zijn. Toch ging ze elke keer weer mee op die weg van Jezus. Ze is daarin een groot voorbeeld.”

De gebedsmomenten van de rozenkransestafette zijn samengebracht in een schema, dat de estafette zichtbaar maakt.

Foto: Emy Jansons