Sacramentsdag: na lange tijd weer ter communie

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 11 juni 2020

Foto: Beeld uit de video van de Lodewijkkerk.

Zo helpen parochies gelovigen om zich klaar te maken voor het ontvangen van de communie

Dit jaar is Sacramentsdag 14 juni een extra bijzondere dag, omdat de communie weer kan worden uitgereikt. Voorafgaand daaraan, vertelt pastoor Dick van Klaveren, is er in Gouda en omgeving een speciale ‘week van barmhartigheid’. Pastoor Jeroen Smith biedt vanuit Leiden een online mini-retraite aan. Zo helpen deze parochies gelovigen om zich klaar te maken voor het ontvangen van de communie na lange tijd.

“Ik weet van veel parochianen hoe belangrijk het ontvangen van de communie is”, zegt pastoor Van Klaveren. Hij is blij dat er in de parochie sinds het begin van deze maand weer voorzichtig publiekelijk eucharistie gevierd kan worden. “We mogen maar met weinig mensen bij elkaar zijn en parochianen moeten zich aanmelden, dat is eigenlijk niet zo katholiek. Maar vanwege corona moeten we het wel controleren en ik moet zeggen dat het hartverwarmend is om weer samen te vieren, al is het met een kleine groep.”

De afgelopen weken zijn voor het kerkelijke en maatschappelijke leven volgens de pastoor een ‘schrale tijd’ geweest. “Ik hoor van mensen dat ze het lastig vinden om vanuit zichzelf vast te houden aan het geloof. Dat begrijp ik wel, want de Kerk is er om je te helpen in je gelovige vertrouwen op de Schepper en in je levende band met de Heer. Als je dan niet naar de viering kunt, ben je op jezelf teruggeworpen.”

“Er zijn wel initiatieven ontstaan om via livestreams verbonden te zijn en ook de kerken in de parochie bleven opengaan voor aanbidding van het Allerheiligste op de momenten dat er normaal eucharistie gevierd zou worden. Ik vind het indrukwekkend hoeveel parochianen zich daarvoor hebben ingezet en dat er zo velen trouw de kerk bleven bezoeken om te bidden en te aanbidden.”

"Deze periode kan een tijd van loutering zijn als je opnieuw bewust wordt van wat de communie betekent en wat het voor je persoonlijk leven betekent."

De pastoor hoopt dat de afgelopen weken voor gelovigen niet alleen een tijd van wachten is geweest: “De eucharistie is een groot goed. Deze periode kan een tijd van loutering zijn als je opnieuw bewust wordt van wat de communie betekent en wat het voor je persoonlijk leven betekent. En daar willen we vanuit de parochie graag bij helpen met een ‘week van barmhartigheid’.”

Van maandag tot en met zaterdag is er in de week van barmhartigheid elke dag gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen, met inachtneming van de coronamaatregelen. “De grote kerkelijke feesten leiden we altijd in met een ‘avond van barmhartigheid’. Dat doen we nu aansluitend op de doordeweekse vieringen in kleine groep. Er is een moment van gewetensonderzoek, gevolgd door eucharistische aanbidding en gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen.”

Van Klaveren hoopt dat veel parochianen er gebruik van maken. “Het is een prachtige manier om je voor te bereiden op het weer ontvangen van de communie. Ik wens het iedereen toe dat het haast een groter feest wordt dan hun Eerste Heilige Communie."

Foto: Beeld uit de livestream parochie Sint Jan de Doper.

In Leiden houdt pastoor Jeroen Smith voorafgaand aan Sacramentsdag een mini-retraite van veertien dagen. Elke dag verschijnt er een video op de website met een korte inleiding op een deel van de mis, gevolgd door tien minuten van begeleidend gebed.

Zo loopt de pastoor met veertien video's de gehele eucharistieviering door, beginnend bij de voorbereiding op de mis zelf. In de video legt hij uit: “De Heer nodigt ons uit om de week, de zondag, met Hem te beginnen. Christus zei: ‘Vurig heb Ik verlangd, eer Ik ga lijden, dit paasmaal met u te eten’ (Lucas 22, 15). Dat vurige verlangen van zijn hart is er nog steeds. Hij ziet uit naar ons. Hopelijk is dat verlangen ook in onze harten aanwezig. De eucharistie is die unieke ontmoeting met de eucharistische Jezus.”

In de online retraite volgt na de inleiding een begeleidend gebed. Op dat moment is ook de monstrans in beeld te zien. Pastoor Smith: “Het gebed is een tijd van openheid naar Christus toe, vooral de eucharistische Christus. Zo bereiden we ons hart voor op die ontmoeting met Hem in de communie. Een ontmoeting die ons telkens weer geschonken wordt. We vragen God dat die ontmoeting telkens weer nieuw en vruchtbaar mag zijn.”