Samen op weg naar Kerstmis: met leerlingen en kinderen in gesprek tijdens de Advent

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 19 november 2021

‘Aankondiging van het licht’ (Hans Truijen)

Week van het Katholiek Onderwijs presenteert materiaal voor op school, in de kerk en thuis

“De Week van het Katholiek Onderwijs vindt plaats van 13 tot 17 december, maar het materiaal is geschikt voor de hele Advent.” Liesbeth Stalmeier is bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholieke onderwijs en werkte mee aan het materiaal dat naar katholieke scholen wordt verstuurd en dat bovendien gebruikt kan worden door parochies en ook thuis.

“De weken voor Kerstmis zijn een mooie en rijke tijd voor scholen en parochies om elkaar te ontmoeten. Op veel plekken zijn er schoolvieringen in de kerk of het pastoraal team komt naar de school om over Kerstmis te vertellen. Het materiaal en de poster kunnen een aanleiding zijn om in deze periode samen op te trekken”, vertelt Liesbeth Stalmeier.

De kerstposter is het kunstwerk ‘Aankondiging van het licht’ van de Nederlandse kunstschilder en glazenier Hans Truijen (1928-2005). “Door de felle kleuren is de poster een echte blikvanger, in de school en in de kerk”, aldus Liesbeth Stalmeier. “Parochies krijgen de poster via het bisdom. De vreugde om de geboorte van Jezus, het Licht voor de wereld, spat ervan af. Er is veel te zien en te ontdekken: dat biedt kansen om met leerlingen en kinderen in de kerk in gesprek te gaan.”

“Het materiaal is ontwikkeld voor de school, maar het kan ook als catechese in de kerk worden gebruikt. En ook thuis kunnen gezinnen ermee aan de slag”, benadrukt ze. “Het zijn korte teksten met goed uitvoerbare opdrachten, zelfs in de huiskamer. Zo kun je met de kinderen tijdens de Advent dagelijks iets doen om samen toe te leven naar Kerstmis.”

De Week van het Katholiek Onderwijs (13-17 december) wordt georganiseerd door de Nederlandse Katholieke School Raad (NKSR). Er is materiaal voor het basisonderwijs en een lesbrief over het thema ‘solidariteit’ voor het voortgezet onderwijs. Daarbij is er ook materiaal dat in samenwerking met Adventsactie (Bisschoppelijke Vastenactie) is gemaakt.