Staf en studenten Vronesteyn vieren voor Kerstmis

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 21 december 2018

Foto: Peter van Mulken

Aanstelling tot lector van priesterstudent Stefan Luong

Op maandag 17 december vierden de staf en studenten van Vronesteyn de eucharistie op weg naar Kerstmis. De viering in deze periode van Advent met aansluitend een verzorgde maaltijd is een traditie. Dit jaar ontving priesterstudent Stefan Luong tijdens de mis de aanstelling tot lector. Mgr. Van den Hende nodigde hem naar voren, noemde hem bij zijn naam, waarop Stefan antwoordde: “Ja, hier ben ik.”

Rector Broeders heet iedereen welkom. Tijdens de eucharistieviering wordt gebeden voor Stefan Luong. Uit handen van de bisschop ontvangt hij het evangelieboek met de daarbij behorende opdracht voor de lector: “Geef het woord van God getrouw door, zodat het meer gaat leven in de harten van de mensen.” Dat wenst de bisschop Stefan ook toe: “Dat het woord van God meer in je mag gaan leven en dat je ertoe mag uitnodigen dat het ook bij anderen meer gaat leven. Dat je je beschikbaar mag stellen, zoals de mensen over wie we vandaag lazen in de Schrift, en elke keer opnieuw mag uitspreken ‘Hier ben ik’. Dat het woord van God je daarbij tot steun mag zijn en tot ruggengraat.”

Het lectoraat is een eerste aanstelling op de weg naar het priesterschap. “De woorden ‘hier ben ik’ horen bij de aanstelling tot lector”, preekt de bisschop. “De woorden komen steeds opnieuw naar voren tijdens de studie, de opleiding en vorming. Het zijn woorden die hun oorsprong hebben in de Bijbel en in de liturgie, in de betrekkingen tussen God en mensen. Je mag beantwoorden aan de roeping die de Heer je toevertrouwd, met de talenten en gaven die God je geeft.” ‘Hier ben ik’ moet een antwoord zijn dat je geeft met heel je hart en heel je leven, vertelt de bisschop. “Het moet de ruimte krijgen in ons leven van alledag. We zouden het iedere dag mogen zeggen. God is elke dag dichtbij ons.”

“Gedurende het jaar zullen we ons zo steeds meer bewust zijn van onze roeping als gedoopte.”

“We zijn in het bisdom Rotterdam een heel jaar bezig geweest met een Jaar van Gebed. Niet dat we nu ophouden met bidden nu het jaar voorbij is. Nee, meer dan ooit beseffen we dat bidden bij onze roeping hoort. Want hoe kan ik tegen God zeggen ‘hier ben ik’ als ik Hem niet heb leren kennen en niet met Hem in gesprek ben?”

“Het is God die ons roept”, preekt de bisschop. Waarna hij vertelt over het nieuwe diocesane themajaar: het Jaar van de Roepingen. Dit jaar begint op het Feest van de Doop van de Heer (zondag 13 januari). “Gedurende het jaar zullen we ons zo steeds meer bewust zijn van onze roeping als gedoopte: de roeping als gehuwde, de roeping van het diaconaat, het priesterschap of bisschopsambt en de roeping tot het religieuze leven”, vertelt de bisschop om er nog een roeping aan toe te voegen. “Vergeet niet de uitnodiging die we steeds weer ontvangen om bereid te zijn ons te voegen als levende stenen in het geheel van Gods bouwwerk (1 Petrus). Wij hebben allen als geroepenen een specifiek aandeel in de zending van de Kerk.”

Overhandiging van het evangelieboek. (Foto: Peter van Mulken)