Start diocesane cursus voor parochiebestuurders

Door: Bisdom Rotterdam maandag 20 september 2021

De Kerk en de drievoudige opdracht: verkondiging van het woord van God, de viering van de sacramenten en het dienstwerk van de liefde. (Foto: Lum3n via Pexels)

Informatie over de verschillende onderwerpen waar een parochiebestuurder mee te maken heeft

Dit najaar start een diocesane cursus voor parochiebestuurders. De cursus is bedoeld voor parochiebestuurders die in recente jaren zijn benoemd en voor degenen die al langer actief zijn en eraan deel willen nemen als opfriscursus. “Het bisdom wil u graag ondersteunen in uw werkzaamheden als parochiebestuurder”, schrijft vicaris-generaal Lex van Deelen in de uitnodiging aan parochiebestuurders.

Tijdens deze diocesane cursus wordt informatie gegeven over de verschillende onderwerpen waar een parochiebestuurder mee te maken heeft. De deelnemers maken daarbij persoonlijk kennis met de bisschop en medewerkers van het bisdombureau die de cursus verzorgen.

Er worden zes bijeenkomsten gehouden. De eerste vijf bijeenkomsten zijn online op avonden. De zesde afrondende bijeenkomst wordt op locatie gehouden op een zaterdagochtend. “Zo kunnen we samen de eucharistie vieren en elkaar persoonlijk ontmoeten. We hopen zo het netwerk te versterken dat we samen vormen als Kerk van Rotterdam rond Christus de levende Heer”, aldus de vicaris-generaal.

De onderwerpen van de cursus sluiten aan bij een vitaliteitstoets die het bisdom op aanvraag beschikbaar heeft voor parochies. Na het proces van ‘Samenwerking Geboden’ dat inzette op samenvoeging van parochies, wordt een uitgewerkt instrument aangereikt om vitaliteit te toetsen.

Op de eerste plaats gaat het om de zending van de Kerk en het geloof. Het wezen van de Kerk drukt zich uit in een drievoudige opdracht: verkondiging van het woord van God, de viering van de sacramenten en het dienstwerk van de liefde. De parochie is geroepen om die drievoudige opdracht heel concreet in haar gebied te vervullen. Hiervoor moeten faciliteiten beschikbaar zijn en is een zorgvuldig beheer van de middelen nodig.

Lex van Deelen: “In veel van onze parochies wordt nagedacht over de nabije toekomst. Hoe kunnen en willen wij Kerk zijn? Wat zijn onze prioriteiten en hoe besturen wij onze parochie op een verantwoorde manier? Hoe vitaal zijn onze geloofsgemeenschappen? Dat zijn belangrijke vragen die de parochiebestuurders en ons bezighouden. Met de vitaliteitstoets en met deze cursus willen we parochies hierbij ondersteunen.”

Parochiebestuurders zijn van harte uitgenodigd voor deze cursus. Zij kunnen zich tot 18 oktober aanmelden bij mw. Anneke Donkers via a.donkers@bisdomrotterdam.nl. De cursus is niet verplicht, maar deelname wordt aanbevolen. Aan de cursus zijn geen kosten verbonden.

De data en onderwerpen van de cursus zijn:

1. Dinsdag 26 oktober 2021 (online 20.00-21.30 uur)
    Kerk zijn is een roeping (bisschop Van den Hende)
  2. Dinsdag 9 november 2021 (online 20.00-21.30 uur)
    Het parochiebestuur en vitaliteit van parochies (vicaris-generaal Van Deelen)
  3. Dinsdag 23 november 2021 (online 20.00-21.30 uur)
    Kerkgebouwen (coördinator bouwzaken Karien van Velsen, introductie door bisschop Van den Hende)
  4. Woensdag 12 januari 2022 (online 20.00-21.30 uur)
    Financiën (algemeen econoom John Bakker, introductie door bisschop Van den Hende)
  5. Dinsdag 1 februari 2022 (online 20.00-21.30 uur)
    Personeel en vrijwilligers (vicaris-generaal Van Deelen)
  6. Zaterdag 26 februari 2022 (op locatie 9.30-14.00 uur)