Startmomenten van parochies voor Kerkbalans 2020

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 15 januari 2020

Basiliek Schiedam. (Foto: Peter van Mulken)

Parochies starten de actie Kerkbalans met een gezamenlijk moment

Het diocesane startmoment voor de actie Kerkbalans 2020 vindt plaats in Schiedam op zaterdag 18 januari in de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans (Singel 104). De Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk en de Oud-Katholieke Kerk in Schiedam luiden om precies 13.00 uur de kerkklokken. In de Liduina basiliek zal dit gebeuren door kerkelijke vertegenwoordigers samen met de jongste misdienaar van de basiliek.

“Met de inkomsten van deze Actie Kerkbalans blijft het mogelijk om in de Schiedamse geloofsgemeenschappen samen te vieren en uiteenlopende activiteiten te organiseren waar jong en oud(er) elkaar kunnen blijven ontmoeten”, meldt een persbericht dat is verstuurd. “‘Verbinding’ is het sleutelwoord, zeker ook tussen deze Kerken onderling, wat middels deze actie ook handen en voeten krijgt.”

Na een woord van welkom door pastoor Duynstee (voorzitter parochiebestuur van De Goede Herder) wordt er bij het startmoment in Schiedam gesproken door pastoor Wijker (Oud-Katholieke Kerk), de heer Noordegraaf (voorzitter kerkenraad van de Protestantse Kerk in Nederland in Schiedam) en afsluitend door bisschop Van den Hende. Er is muziek door de stadsorganist van Schiedam, Arjen Leistra, en een Gregoriaanse koorbijdrage van ‘In Honorem Dei’ onder leiding van Bas van Houte.

Wie wil, is vanaf 12.00 uur van harte welkom om het startmoment in Schiedam mee te maken. Dat geldt ook parochies die nadenken over een eigen startmoment volgend jaar. Parochies in het bisdom Rotterdam worden sinds een aantal jaren uitgenodigd om een startmoment te houden. Het resultaat van een startmoment is goede en positieve aandacht voor Kerkbalans in de lokale media, in de week dat de brieven bij de parochianen worden bezorgd. Een laagdrempelig startmoment is een mooie manier om bekendheid te geven aan de start van de actie Kerkbalans.

Startmomenten in parochies

De volgende kerken houden op zaterdag 18 of zondag 19 januari een startmoment, of op vrijdag 17 januari. Heeft u aanvullende informatie voor dit overzicht? Geef het door via een mail naar kerkbalans@bisdomrotterdam.nl

1. Den Haag: Emmaus kerk (Parochie De Vier Evangelisten). Luidmoment op zaterdag 18 januari vanaf 12.00 uur
  2. Hellevoetsluis: H. Antonius van Padua kerk (HH. Nicolaas Pieckparochie). Luidmoment op zaterdag 18 januari vanaf 12.00 uur
  3. Kamerik: H. Hippolytus kerk (Parochie Pax Christi). Startmaaltijd op zondag 19 januari na de kerkdienst van 11.00 uur
  4. Katwijk: H. Joannes de Doper kerk. Luidmoment op zaterdag 18 januari vanaf 12.30 uur
  5. Monster: H. Machutus kerk (Parochiefederatie St. Franciscus)
  6. Oudewater: St. Franciscus kerk (Parochie Pax Christi). Luidmoment op zaterdag 18 januari om 11.00 uur
  7. Poeldijk: H. Bartholomeus kerk (Parochiefederatie St. Franciscus)
  8. Rotterdam: HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal. Luidmoment op zaterdag 18 januari om 13.00 uur
  9. Reeuwijk-Dorp: HH. Petrus en Paulus kerk. Gezamenlijk luidmoment op zaterdag 18 januari om 13.00 uur van de katholieke kerk (Reeuwijk-Dorp), hervormde kerken (Reeuwijk-Brug, Reeuwijk-Dorp en Sluipwijk) en de gereformeerde kerk (Reeuwijk)
  10. Schiedam: Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans (parochie De Goede Herder). Luidmoment vanaf 12.00 uur van de Protestantse Kerk, de Rooms-Katholieke Kerk en de Oud-Katholieke Kerk
  11. Schipluiden: H. Jacobuskerk (parochie H. Jacobus de Meerdere). Luidmoment op vrijdag 17 januari om 20.00 uur. Tegelijkertijd luiden de klokken van de Dorpskerk (PKN)
  12. Vlaardingen: H. Lucaskerk (parochie De Goede Herder)
  13. Wassenaar: St. Willibrorduskerk. Startmoment op zaterdag 18 januari om 13.00 uur
  14. Zoetermeer: H. Nicolaaskerk en parochiecentrum 'De Kapelaan' (H. Nicolaasparochie). Luidmoment vanaf 12.15 uur

Er is al een startmoment gehouden in:

1. Maassluis: HH. Andreas, Petrus en Pauluskerk (parochie De Goede Herder). Luidmoment op zaterdag 11 in de Groote Kerk
  2. Woerden: H. Bonaventura kerk (Parochie Pax Christi). Luidmoment op zaterdag 11 januari

Verder wordt op verschillende plekken in de weekendvieringen aandacht besteed aan de start van de actie Kerkbalans.