Terugblikken op de Romebedevaart

Door: Bisdom zondag 12 november 2017

Foto: Ramon Mangold

Geloofsgesprek op NPO2

“Het is een bijzondere week geweest, omdat je met 250 mensen echt een pelgrimstocht maakt naar de stad waar we het centrum van onze Kerk vinden. Het is een reis om het geloof te delen en te vieren en dat is deze week heel goed uit de verf gekomen.” Dit vertelt Mgr. Van den Hende op zondag 12 november in het Geloofsgesprek op NPO2.

De reis stond in het teken van de Kerk als “netwerk van liefde”. Mgr. Van den Hende: “Bij een netwerk denken we heel gauw aan allerlei digitale netwerken, of nog even appen voordat je je telefoon uit moet doen in het vliegtuig. Maar het is eigenlijk een verbinding van verschillende gelovigen rondom de Heer. Het evangelie spreekt over het lichaam van Christus met zijn vele ledematen. Dat heeft diezelfde verbindende eenheid. Het gaat ook over de ranken en de wijnstok, waar Jezus zelf zegt: zonder Mij kunt gij niets. Dat is een bijbels fundament om te zeggen: we zijn met elkaar verbonden.”

De bisschop verbindt deze bijbelse beelden met de uitspraak van paus Paulus VI over de Kerk als netwerk van liefde. Mgr. Van den Hende: “Je ben niet zomaar een netwerk, omdat je bij elkaar hoort, maar omdat je in Christus je kracht vindt en ook je gaven ontvangt. En een netwerk van liefde is er ook niet voor zichzelf, maar om in deze wereld een beschaving van liefde op te bouwen.” De bisschop spreekt over het voorbeeld van de heiligen en heel concreet de heilige diaken Laurentius, die de patroonheilige is van het bisdom Rotterdam. “De Kerk is niet alleen nu een netwerk van mensen die met elkaar verbonden zijn, maar is dat door de tijden heen, van generatie op generatie.”

Aan de bedevaart zelf namen verschillende generaties deel. Ruben Stolker uit Leiden en Arno Aardoom uit Dordrecht behoren tot de jongere deelnemers. In het Geloofsgesprek vertellen zij hoe ze de bedevaart hebben ervaren. De opnames vonden plaats op de laatste dag na de viering in de kerk van Maria in Trastevere. Ruben vertelt hoe de audiëntie bij paus Franciscus grote indruk op hem maakte. “Zoals de paus in zijn hart geraakt wordt, komt hij tot actie. Ik hoop dat ik zelf ook wat meer tot actie wordt bewogen en wat minder schroom zal ervaren dat te doen.” Arno vertelt over de grote verbondenheid die hij op de bedevaart ervaart: “Verbondenheid tussen mensen uit verschillende parochies, verbondenheid met het bisdom, de Wereldkerk, de maatschappij en verbondenheid met God.”

Inmiddels zijn de pelgrims al weer twee weken thuis. De Willibrordus parochie in Lisse hield op het hoogfeest van Sint Willibrord (7 november) een gezamenlijke terugblik in het Paus Franciscus Huis in Lisse. Ongeveer zestig mensen luisteren naar het verhaal van diaken Iwan Osseweijer. Parochianen die deelnamen aan de bedevaart vullen zijn verhaal aan met hun ervaringen. Diaken Osseweijer: “Wij mogen als parochianen van de parochie van H. Willibrordus, die ook pelgrim in Rome is geweest, net als Willibrord ‘in Gods naam’ gelukkig zijn en anderen in dat geluk, de liefde van God, laten delen. We spraken over het bezoek aan de FAO en aan Sant’Egidio als dienst aan de naasten, niet zomaar, maar vanuit het gebed. Ook vertelden we over het Jaar van Gebed dat de bisschop afkondigde, en dat start op 3 december.”

Gezamenlijke terugblik op de bedevaart in het Paus Franciscus Huis in Lisse.