Theresia van Lisieux: ‘Het is het vertrouwen’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 26 februari 2024

Foto: Nick Castelli via Unsplash

De relieken van Theresia van Lisieux zijn in mei en juni in het bisdom

“Het is het vertrouwen en niets anders dan vertrouwen dat ons tot God brengt,” schrijft Theresia van Lisieux op 17 september 1896 aan haar medezuster Maria van het Heilig Hart. “Het is het vertrouwen” (C’est la confiance) is ook de titel van de apostolische exhortatie die paus Franciscus publiceerde vanwege de 150ste verjaardag van de geboorte van Theresia van Lisieux. De exhortatie is nu in de Nederlandse vertaling te downloaden op Rkkerk.nl.

Theresia van Lisieux werd in 1873 als Thérèse Martin geboren in de Normandische plaats Alençon. Al vroeg ontdekte ze haar roeping tot de Karmel en ze vroeg op veertienjarige leeftijd, tijdens een bedevaart naar Rome, paus Leo XIII om op vijftienjarige leeftijd te mogen intreden in de Karmel van Lisieux. Ze kreeg deze toestemming. Ze overleed in deze Karmel op 30 september 1897. Haar spiritualiteit is vooral bekend door haar autobiografisch werk ‘Geschiedenis van een ziel’, haar brieven en haar gedichten.

De boodschap van paus Franciscus ‘Het is het vertrouwen’ over Theresia van Lisieux verscheen op 15 oktober 2023, omdat op die dag de Kerk de gedachtenis van de heilige Teresia van Avila (1515-1582) viert en de paus duidelijk wil maken dat Theresia van Lisieux een vrucht is van de door Teresia van Avila ingezette hervorming van de Karmel.

In zijn tekst gaat paus Franciscus in op het leven, de spiritualiteit en de betekenis van Theresia van Lisieux. Typerend voor de spiritualiteit van Theresia is in de visie van paus Franciscus de kleine weg. Volgens Theresia van Lisieux is het niet nodig te groeien maar juist om klein te worden en zich veilig te weten in de armen van de Heer. Theresia bracht de liefde in praktijk in de eenvoudigste dingen van het dagelijks leven en ze deed dit in verbondenheid met de Maagd Maria. In haar beleving was Maria de eerste die de kleine weg was gegaan.

Al kort na de dood van Theresia van Lisieux ontstond er binnen de Kerk een verering voor haar. Bekend is dat Moeder Teresa van Calcutta zich bij de keuze van haar kloosternaam liet vernoemen naar Theresia van Lisieux.

Relieken heilige Theresia

De relieken van de heilige Theresia van Lisieux zijn in mei en juni in het bisdom Rotterdam. Op 24 mei worden de relieken met een kleine ceremonie ontvangen bij de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Daarna worden op zaterdag 25 mei de relieken voor het hele bisdom in Rotterdam ontvangen tijdens een eucharistieviering in de kathedraal.

In de periode 24 mei t/m 17 juni zijn de relieken van Theresia van Lisieux aanwezig bij tal van vieringen in de parochie HH. Laurentius en Elisabeth in Rotterdam, H. Augustinus in Wassenaar e.o., HH. Petrus en Paulus in Leiden en de parochies van Den Haag.

Bijzonder is dat het bisdom Rotterdam een maand daarvoor (9 t/m 12 april) ook een reliek van de heilige Bernadette Soubirous ontvangt. Deze reliek zal enkel in de kathedraal worden verwelkomd.