Tour of Faith over Laudato si’: Moet je vegetariër zijn als katholiek?

Door: Bisdom Rotterdam maandag 29 juni 2020

Foto: Bisdom Rotterdam

Over zorg voor de schepping: Gij zult niet stelen

Op zondag 28 juni vond de laatste Tour of Faith van het seizoen plaats. In plaats van de barbecue waarmee het jaar anders zou zijn afgesloten, werd de Tour of Faith vanwege het coronavirus nogmaals gehouden als livestream. Bisschop Van den Hende hield een catechese over Laudato si’, de encycliek van paus Franciscus (2015) over de zorg voor ons gemeenschappelijk huis.

De bisschop vertrok bij zijn catechese vanuit de Bijbel. Genesis vertelt hoe God hemel en aarde schiep en de mens als zijn beeld: “Als het beeld van God schiep Hij hen, man en vrouw schiep Hij hen” (Genesis 1, 27). “De mens is het hoogtepunt van het werk van de schepping”, vertelde de bisschop. “De Bijbel brengt tot uitdrukking dat de mens onderscheiden is van de andere schepselen. Maar er bestaat een solidariteit onder alle schepselen op grond van het feit dat ze alle dezelfde Schepper hebben en dat alle geordend zijn om Hem te verheerlijken.”

De schepping beheren wil zeggen dat je op de juiste manier gebruik maakt van al wat geschapen is (Catechismus van de Katholieke Kerk, 226). De bisschop verklaarde het onderscheid tussen de twee Latijnse woorden: ‘uti’ (gebruiken) en ‘frui’ (vrucht-gebruiken). En hij vertelde dat de Catechismus van de Katholieke Kerk (2415) de heelheid van de schepping krachtig verbindt met het zevende van de tien geboden: Gij zult niet stelen. “De dieren, de planten en de onbezielde wezens waren in het verleden en zijn in het heden en de toekomst, van nature bestemd voor het gemeenschappelijk welzijn van de mensheid”, vertelde de bisschop met een verwijzing naar Genesis 1, 28-31. “Er moet zorg zijn voor de kwaliteit van het leven van de medemens, met inbegrip van de toekomstige generaties.”

Zorg voor de heelheid van de schepping is al sinds 1971 als thema expliciet aanwezig in het leergezag van de Kerk, in de katholieke sociale leer. Verschillende pausen spraken erover en het meest recent paus Franciscus in zijn encycliek. De titel ‘Laudato si’’ is ontleend aan het Zonnelied van de heilige Franciscus van Assisi. De paus schetst hierin de huidige ecologische crisis, wijst op de diepere oorzaken en het gedrag van mensen. En hij roept op tot bekering vanuit een integrale ecologie, inclusief de beschermwaardigheid van het menselijk leven vanaf het eerste begin tot aan het einde.

De jongeren konden vragen stellen via de whatsapp-groep van het jongerenpastoraat. Mogelijk niet geheel los van de context van de afgelaste barbecue was een van de vragen voor de bisschop of je als katholiek vegetariër moet zijn. De bisschop legde uit dat dit geen verplichting is vanuit het geloof, maar dat je vanuit je geloof wel tot die keuze kunt komen.

Medewerker jongerenpastoraat Desiree Bühler vertelde bij de livestream over het voornemen om na de zomer de Tour of Faith weer te hervatten met bijeenkomsten. Bij het vastleggen van de locaties wordt rekening gehouden met de anderhalvemeter-maatregelen. De data van de Tour of Faiths in 2020-2021 worden gecommuniceerd via de whatsapp-groep, Facebook en de bisdomwebsite. Tour of Faith vindt plaats elke tweede zondag van de maand. De eerste Tour of Faith na de zomer is op 11 oktober.

Dit zijn de boekentips van bisschop uit deze Tour of Faith:

• Paus Franciscus, Laudato si’, ISBN: 978-94-92093-20-2Prijs: € 15,- via bestel@rkk.nl
  • Pauselijke Raad voor rechtvaardigheid en vrede, Compendium van de sociale leer van de Kerk, Licap Brussel, herdruk Nederlandse vertaling (2013)
  • Woodeene Koenig- Bricker, Ten Commandments for the Environment, Notre Dame, Indiana, 2009
  • YOUCAT foundation, Safeguarding Creation, in: Docat What to do, The social Teaching of the Catholic Church, San Francisco (2016) 237-249
  • Domènec Melé, De ontwikkeling van de volken en de zorg voor het gemeenschappelijk huis, in: Christenen in de samenleving. Inleiding op de sociale leer van de Kerk, Betsaida Den Bosch (2018) 253-276