Tour of Faith over Paulus, barmhartigheid en de bedevaart naar Rome

Door: Bisdom maandag 13 februari 2017

“Barmhartigheid, hoe doe je dat?” Op zondag 12 februari preekt Mgr. Van den Hende in Delft bij de Tour of Faith in de H. Franciscus en Clara kerk. “We hebben in het Heilig Jaar veel gehoord over barmhartigheid, over de werken van barmhartigheid in Matteüs 25. Is barmhartigheid iemand een boterham geven, die je anders toch niet op had gegeten? Of geld geven dat je makkelijk kunt missen?”

“Hoe zijn de werken van barmhartigheid in ons hart geworteld? Als Jezus erover spreekt, zoals in het evangelie van vandaag (Matteüs 5, 17-37), of als de paus het onderstreept tijdens de Wereldjongerendagen in Krakau ‘Zalig de barmhartigen (Matteüs 5, 7)’, dan gaat het over de vraag of heel je hart meedoet. Buitenkant en binnenkant, je daden en je hart, horen bij elkaar te blijven. De Heer vraagt om daar steeds opnieuw meer in te groeien. Ga voor echte vrede, trouw en liefde. Laat met de hulp van de Heilige Geest jouw ja een ja zijn en jouw nee, nee (cf Matteüs 5, 37)."

De band Jacobs Ladder ondersteunt de eucharistieviering met muziek. Als de klanken van het slotlied zijn uitgestorven, begint de ontmoeting in de ruimte naast de kerk. Vicaris-generaal pastoor Tjeerd Visser houdt een inleiding over de apostel Paulus. Hij vertelt over de persoon van Paulus, zijn brieven en missie. De pelgrims die meegaan op de bedevaart van het bisdom naar Rome in oktober zullen het graf van Paulus bezoeken. “Maar hoe komt het eigenlijk dat Paulus in Rome begraven is?” vraagt Tjeerd Visser.

Paulus was in eerste instantie een vervolger van de christenen. Maar hij wordt christen na een bekeringservaring op de weg naar Damascus, waar hij naartoe onderweg was om christenen te arresteren. Tjeerd Visser: “Daarna voelde hij zich bijzonder geroepen om het evangelie onder de heidenen te verkondigen. Aangezien het geloof ontstaat uit het gehoor, moest het op zoveel mogelijk plaatsen verkondigd worden. Paulus wilde de hele wereld winnen voor het evangelie.” Uiteindelijk wordt Paulus zelf gearresteerd en als gevangene naar Rome gevoerd (Handelingen 27-28). Daar sterft hij later door onthoofding met het zwaard.

Voordat de jongeren de ontmoeting afsluiten met een maaltijd van soep en broodjes, presenteert diaken Iwan Osseweijer kort het programma van de diocesane bedevaart naar Rome die in de herfstvakantie van dit jaar plaats zal vinden. Iwan Osseweijer is betrokken bij de organisatie. Hij vertelt over enkele bijzondere plekken in Rome. Naast de Sint Pieter (het graf van Petrus) en de basiliek Paulus Buiten de Muren (het graf van Paulus) is onder meer de kerk van de heilige diaken Laurentius bijzonder. Heel concreet zal er ook aandacht zijn voor de naastenliefde vanuit de Kerk. Want de Kerk is een netwerk van liefde. De pelgrims zullen de audiëntie van de paus bijwonen en in de Romeinse wijk Trastevere een bezoek brengen aan de diaconale beweging Sant’Egidio.

Het bisdom Rotterdam organiseert de bedevaart naar Rome in de herfstvakantie 2017. Er worden twee reisopties aangeboden:

• 11-daagse bedevaart per touringcar 12 tot en met 22 oktober 2017
  • 8-daagse bedevaart vliegreis 14 tot en met 21 oktober 2017