Tour of Faith: Wat is de rol van het geloof in je leven?

Door: Bisdom maandag 22 januari 2018
Jongeren en Mgr. Van den Hende ontmoeten elkaar bij de Tour of Faith in Gorinchem

“God roept ons om in verbondenheid met Hem te leven en Hij is mens geworden om die uitnodiging tot het uiterste te onderstrepen.” Op zondag 14 januari preekt Mgr. Van den Hende tijdens de jongerenontmoeting Tour of Faith in Gorinchem. In de eerste lezing wordt gesproken over de roeping van Samuel (1 Samuel 3, 3b-10.19). “Samuel wordt geroepen. Terwijl hij rustig ligt te slapen noemt God hem bij zijn naam en roept hem. Wij maken dat meestal niet zo mee, zoals Samuel. Maar God roept nog steeds.”

Pastoor Ype de Jong concelebreert samen met kapelaan Plavčić (parochie H. Augustinus, Wassenaar). Jongerenkoor Tutti verzorgt de gezangen. In zijn homilie legt de bisschop uit hoe God roept. Bijvoorbeeld door de woorden van de profeten, zoals Johannes die op Jezus wijst en zegt: “Zie het Lam Gods”. En Jezus zelf nodigt mensen uit. Hij draait zich om naar de leerlingen die Hem volgen en vraagt: Wat verlangt gij? Wat leeft er in je hart? (Johannes 1, 35-42). Hij spreekt ons binnenste aan en in ons geweten. God roept ook door concrete mensen in onze dagen, zoals de heiligen, mensen in de kerk, ouders, familie. Mgr. Van den Hende: “De Heer vraagt naar het verlangen in ons hart. En we mogen zeggen zoals Samuel: ‘Spreek, Heer, uw dienaar luistert. Help mij mijn roeping te ontdekken.’ En we mogen ons geloof uitdragen, zoals de apostelen hebben gedaan. Vertellen wat ons vertrouwen in God betekent.”

“Jezus verwacht van Simon dat hij de ‘rots’ wordt. Ook wij mogen ontdekken wat God van ons verwacht. We mogen opbouwen in plaats van afbreken, ruimte maken voor Gods bedoelingen en in ons hart ruimte maken voor onze naaste.”

Na de eucharistieviering gaan de jongeren en de bisschop met elkaar in gesprek. De bisschop geeft een korte catechese over de rol van het geloof in je leven. “Geloof is op de eerste plaats vertrouwen hebben in God”, vertelt de bisschop, waarna hij kort de onderdelen uit de Catechismus van de Katholieke Kerk duidt over de geloofsbelijdenis, de liturgie (het geloof vieren in de ontmoeting met Christus), de tien geboden (het leven van ons geloof in verbondenheid met het evangelie) en gebed. “Als je spreekt met God in het gebed, komen er momenten dat je denkt: wat ik nu geleerd of ervaren heb, vergeet ik nooit meer. Dat zijn een soort stapstenen op je weg.” Daarna vertelt de bisschop dat de DoCat, die het katholieke sociale denken kort en bondig uiteenzet voor jongeren. De DoCat laat zien welke rol geloof kan spelen in het samenleven van mensen.

De jongeren praten daarna door in groepen over met name twee vragen. Enerzijds de vraag wat je helpt om te geloven. En anderzijds de vraag wat je geloof onder druk zet. Mensen om je heen helpen je om te geloven, vertellen ze. Aan de andere kant zijn het soms ook de mensen om je heen die dat moeilijk kunnen maken, als ze kritisch zijn over geloof zonder er per se veel van te weten. Je kunt ook jezelf in de weg staan, als je in alle drukte te weinig tijd voor je geloof vrijmaakt, vertelt een van de deelnemers. Eén groep komt te spreken over geloof en wetenschap. De wetenschap heeft veel feiten over Jezus aan het licht gebracht en kan op die manier je geloof ondersteunen. Aan de andere kant kunnen wetenschap en techniek soms weinig ruimte laten aan geloof. Maar geloof en denken horen bij elkaar, geeft ook de DocCat aan, en geloof kan het wetenschappelijke perspectief ook verrijken.

“Dat drukke leven van ons blijft wel een uitdaging”, constateert ook de bisschop. “Maar je merkt, als je telkens weer start vanuit gebed, dat dit de beste manier is. Dat moet je soms weer opnieuw ontdekken. In de gehoorzaamheid om te bidden zit ook het verlangen naar Gods kracht om het te kunnen volbrengen.”

De Tour of Faith wordt afgesloten met een gezamenlijke maaltijd.