Tour of Faith: ‘Wat kan een ander aan jouw talenten hebben?’

Door: Bisdom maandag 09 april 2018

Foto: Ramon Mangold

Bisschop en jongeren bijeen voor Tour of Faith in Meije-Zegveld

Zondag 8 april werd de Tour of Faith gehouden bij de kerk van Onze Lieve Vrouw Geboorte in Meije-Zegveld. Jongeren uit de parochie Pax Christi en ook jongeren van elders vierden met de bisschop de eucharistie. In de preek legde de bisschop uit dat het geloof in de verrijzenis bij de eerste leerlingen eerst vermengd was met verwarring en angst. Immers het graf was leeg. Maar in de ontmoetingen met de verrezen Heer groeit in de leerlingen de vreugde van het paasgeloof. Zoals de apostel Thomas in het evangelie zegt: mijn Heer en mijn God (Johannes 20, 28).

“Ook in het hart van ons als gelovigen mag het geloof in de verrijzenis groeien en vreugde geven”, preekte de bisschop. “Zoals de apostelen de kracht kregen om de blijde boodschap te verspreiden, zo mogen ook wij de kracht vinden met de hulp van de Heilige Geest om het getuigenis van de apostelen in ons leven door te geven.”

Na de viering werd de ontmoeting voortgezet in de nabijgelegen basisschool. De bisschop en de ongeveer twintig jongeren gingen in gesprek over talenten. Na het lezen van Matteüs 25, 14-30 (over het gebruik van de talenten) spraken de bisschop en de jongeren over de talenten. Mgr. Van den Hende: “We moeten de talenten die wij hebben niet alleen maar als ons eigendom beschouwen. We hebben ze gekregen van God als gaven om daarmee anderen van dienst te zijn en een eigen aandeel te hebben in de zending van de Kerk.”

Er werd in groepjes uitgewisseld over de vragen: Wat zijn je talenten? Wat zou je nog willen leren? Wat kan een ander aan jouw talenten hebben? Heeft je geloof invloed op het kijken naar je talenten en de inzet ervan? Na afloop was er een maaltijd van soep en broodjes verzorgd door enkele vrijwilligers van de parochiekern.