‘Van uitstel komt geen afstel’: Vormselvieringen in coronatijd

Door: Bisdom Rotterdam maandag 07 december 2020

Glas-in-lood H. Willibrorduskerk Wassenaar. (Foto: Bisdom Rotterdam)

In oktober en november ontvingen veel vormelingen alsnog het sacrament van de Heilige Geest

In de paastijd van dit jaar was het vanwege corona voor de bisschop niet mogelijk om in parochies het vormsel toe te dienen. Er waren geen publieke vieringen. “Maar van uitstel komt geen afstel”, zei de bisschop in de video die hij toen voor vormelingen opnam. In het najaar vonden de vormselvieringen in veel gevallen alsnog plaats. In de maanden oktober en november kon de bisschop alsnog op bezoek komen om het sacrament van de Heilige Geest met de vormelingen te vieren.

Op 4 oktober werd het vormsel gevierd in de parochie van De Vier Evangelisten in Den Haag zuid. In het openingswoord zei een vormeling -met een verwijzing naar de videoboodschap van de bisschop- dat van uitstel geen afstel was gekomen. Echter, meteen na de eerste week van oktober ging het aantal toegestane kerkgangers per viering helaas weer omlaag van 100 naar maximaal 30. Opnieuw kwamen vormselvieringen zoals gepland onder druk te staan. De bisschop heeft met verschillende parochies kunnen zoeken naar andere mogelijkheden.

“Zo waren er in parochies op één dag meerdere vieringen mogelijk met kleine groepen vormelingen verdeeld over verschillende kerkgebouwen, waarbij we gebruik maakten van een scherm”, aldus de bisschop. “We vierden dit jaar het diocesane Jaar van het Woord van God, in het verlengde van de Zondag van het Woord van God die op 26 januari voor het eerst werd gehouden, op initiatief van paus Franciscus. De paus beoogt met deze zondag dat we de rijkdom van het Woord van God leren kennen, waarin de Heer zelf ons ook in deze tijd aanspreekt en bemoedigt en in beweging zet om de weg van het evangelie de blijven gaan. Die bemoediging van de Heer heb ik ook ervaren in de verschillende vormselvieringen.”

“De Kerk is het lichaam van Christus met vele ledematen: vele gaven en talenten van dezelfde Geest.”

Vanuit een aantal parochies was aan de bisschop om uitstel van het vormsel gevraagd. Bisschop van den Hende hoopt dat binnenkort concrete afspraken kunnen worden gemaakt, opdat ook in die parochies het sacrament van de Heilige Geest alsnog kan worden gevierd, en er van uitstel geen afstel komt.

Bisschop Van den Hende: “Wij mogen geloven dat de Heilige Geest ons als Kerk ook in deze tijd bijeenhoudt, de Kerk als het lichaam van Christus met zijn vele ledematen: vele gaven en talenten van dezelfde Geest (1 Korintiërs 12). Met alle leden van de Kerk worden de vormelingen uitgenodigd zich steeds weer in geloof af te vragen: op welke wijze kan ik, op welke manier kan ieder van ons zijn talenten ter beschikking stellen opdat wij ook in onze tijd gehoor geven aan de roepstem van de Heer en de blijde boodschap blijven beleven en verspreiden.”

Dit zijn de vormselvieringen die in oktober en november gevierd konden worden:

• In het cluster HH. Ursula c.s. (Delft) en O.L.Vrouw van Sion (Schipluiden e.o.) werd in plaats van op zondag 11 oktober de toediening van het vormsel verdeeld over zeven vieringen in kleinere kring, waarbij de bisschop in drie van de eucharistievieringen (woensdag- en vrijdagavonden) als vormheer aanwezig kon zijn.
  • Op Allerheiligen was het vormsel in Vianen (parochiefederatie Driestromenland). De vormselviering kon plaatsvinden dankzij het feit dat eerder die dag in Vianen een extra zondagsmis werd gevierd.
  • Op zaterdagmiddag 7 november waren er in kleine kring in de parochie HH. Petrus en Paulus (Leiden e.o.) drie vormselvieringen met de bisschop, achtereenvolgens in twee woord- en gebedsvieringen (kerk H. Petrus en Hartebrugkerk) en een eucharistieviering (kerk H. Petrus).
  • Op zondag 8 november waren er in Rotterdam-zuid in de parochiefederatie H. Maria Magdalena ook drie vormselvieringen in kleine kring, waarvan de eerste een eucharistieviering was (kerk H. Kruisvinding) gevolgd door twee andere vieringen in de federatie, in de kerk van De Emmausgangers en de H. Bavokerk.
  • Zondag 15 november kon de bisschop na een vormselviering in Dordrecht (parochie H. Theresia van Ávila) terecht in twee kerken van de parochiefederatie Vlietstreek voor de toediening van het vormsel tijdens eucharistievieringen in Voorburg (kerk H. Martinus) en Rijswijk (kerk H. Bonifatius).
  • In Roelofarendsveen werd op vrijdagavond 20 november en met een extra viering op zaterdagochtend het vormsel gevierd in de parochie H. Franciscus (kerk H. Petrus Banden).
  • Op het hoogfeest van Christus Koning waren op zondag 22 november in Lisse in de parochie H. Willibrordus twee eucharistievieringen met het vormsel. In de tweede viering vond ook de installatie plaats van pastoor Bouke Bosma, want door corona was er nog geen installatieviering geweest. Benadrukt werd dat ook de vervulling van het ambt van pastoor de sterkte en inspiratie van de Heilige Geest nodig heeft.

Van uitstel komt geen afstel

Bekijk de videoboodschap (1 mei 2020), waarin bisschop Van den Hende zich rechtstreeks richt tot de vormelingen van dit jaar.