Video Alpha online: vrijer, sterker en steviger in je geloof

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 02 juni 2021

Alpha online in de parochie

Hoe brengen we het geloof verder? In coronatijd startte het pastoraal team van de HH. Clara en Franciscus parochiefederatie in het Groene Hart de Alpha-cursus online. Het is een basiscursus over het christelijk geloof dat ook voor mensen die al naar de kerk gaan verrassend interessant blijkt te zijn. Deelnemers zijn erg enthousiast. In deze video vertellen pastoraal werkster Heleen van de Reep en deelnemers over hun belevenissen met Alpha online.

“Je hebt goed materiaal van waaruit je met elkaar in gesprek gaat”, vertelt Heleen van de Reep. Elke bijeenkomst heeft een inleiding over een thema waarna deelnemers in kleinere groepjes met elkaar verder spreken. “Het gaat over onderwerpen als: Wat betekent het dat Jezus gestorven is voor onze zonden? Wat betekent het dat God ons zijn Geest geeft? Waarom zijn we Kerk met elkaar? En dat komt voor mensen ineens heel dichtbij omdat ze er samen over praten.”

“Ik vind vooral dat Alpha je van je hoofd naar je hart brengt”, vertelt deelnemer Liesbeth. “Je praat over je geloof in een omgeving waar je elkaar vertrouwt en deelt gedachten die je normaal voor jezelf zou houden. Voor mij was dat heel bijzonder en bevrijdend om zo met elkaar te spreken.”

Ook Harry was verrast door de cursus: “Ik ben 72 en vroeg me af wat het mij nog zou kunnen opleveren, maar het heeft me een schat aan inspiratie gebracht waarover ik met mijn eigen kinderen en kleinkinderen kan spreken. Ik heb het gevoel dat ik nu vrijer over het geloof praat en niet schroom om er tegen iemand over te beginnen.”

“Ook online hadden wij tijdens de gesprekken een hele mooie sfeer met elkaar.”

Dat de cursus online werd gegeven, was voor de deelnemers geen belemmering. Deelnemer Angelique: “Ondanks dat iedereen voor een beeldscherm zat, kregen wij tijdens de gesprekken wel een hele mooie sfeer met elkaar.” Voor deelnemer Helen was online zelfs een uitkomst: “Ik heb een relatief jong gezin. De kindjes legde ik boven in bed en kon daarna toch deelnemen.”

De inleidingen van de avonden bestaan uit video’s die wereldwijd door Alpha-deelnemers in hun eigen taal of ondertiteling worden bekeken. “De filmpjes zijn duidelijk en leerzaam, er zit diepgang in en humor”, vindt deelnemer Patrick. De cursus kent naast tien avonden ook één dag of weekend met verdieping rond de Heilige Geest. Patrick: “Ik vond het heel bijzonder dat er toen persoonlijk voor me werd gebeden. Dat raakte me enorm.”

Heleen van de Reep: “Dat Alpha-weekend heeft de cursus een extra dimensie gegeven. Ik merkte dat het bidden voor mensen hen raakte op een dieper niveau. Alpha is niet alleen filmpjes kijken en erover praten, maar het komt dichtbij voor deelnemers. Ze ontdekken: ‘God houdt van mij en ik mag het aannemen.’ Dat vind ik bijzonder aan Alpha.”

“We zijn allemaal gedoopt en gevormd en hebben allemaal een opdracht gekregen om te getuigen van ons geloof.”

“Alpha geven, past in onze parochie in het kader van parochievernieuwing en het op gang brengen van het geloofsgesprek”, vertelt Heleen. “Er is goede begeleiding vanuit Alpha Nederland met trainingen en veel materialen om een cursus op te zetten en er is een RK-Alphacentrum in Leiden dat je kan helpen. Je moet gewoon een keer beginnen.”

“We zijn allemaal gedoopt en gevormd en hebben allemaal een opdracht gekregen om te getuigen van ons geloof. Daar spreekt de paus regelmatig over en het komt in verschillende encyclieken naar voren. Je ziet dit gebeuren bij Alpha en je hoort het van mensen dat ze zich vrijer en sterker voelen en steviger in hun geloof komen te staan. Het is niet alleen door de kennis die ze aangereikt krijgen, maar ook door het gebed en de Heilige Geest.”

• Bekijk de video hieronder: