VIDEO Jongeren vieren diocesane Wereldjongerendag

Door: Bisdom Rotterdam maandag 21 november 2022

De diocesane WJD werd gevierd in de H. Antoniuskerk in Dordrecht. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Jongeren uit het bisdom Breda en Rotterdam kwamen samen in Dordrecht voor de WJD

Sinds enkele jaren wordt de jaarlijkse Wereldjongerendag (WJD) in de bisdommen gehouden op het feest van Christus Koning. “Een bijzondere dag vandaag”, zei bisschop Van den Hende daarover in de eucharistieviering die met jongeren werd gevierd in Dordrecht, “omdat we, Breda en Rotterdam samen, onze diocesane Wereldjongerendag vieren die ook de aftrap is naar de WJD in Portugal komende zomer.” Na de viering in de H. Antoniuskerk, onderdeel van de parochie H. Theresia van Ávila, volgde een programma met catechese, workshops én de presentatie van de WJD-reis naar Lissabon.

Bekijk de video. Tekst gaat verder onder de video.

Niet alleen vanwege de WJD, maar ook vanwege het feest van Christus Koning is het een bijzondere dag, zegt de bisschop in zijn homilie. Dit feest werd ingesteld door paus Pius XI in de periode tussen de twee wereldoorlogen van 1915-1918 en 1940-1945. Er was een economische crisis, werkloosheid en armoede. “In de jaren ‘20 en ‘30 stonden allerlei mensen op die zeiden: wij zullen de wereld met sterke arm regeren. Maar de paus dacht: we hebben op de eerste plaats Jezus nodig. Geen grote koning naar menselijke maatstaven, maar Gods Zoon die in deze wereld kwam en die in een stal werd geboren zonder rijkdom. Die Jezus wordt ons voorgehouden als Koning.” De vrede en liefde van Christus in je hart laten regeren, daar gaat het om zegt de bisschop. “Als zijn liefde en vrede in zoveel mogelijk harten plaats kan krijgen, kan onze wereld bouwen aan solidariteit en aan onderlinge liefde.”

Met de gezamenlijke viering als jongeren uit twee bisdommen begint een pelgrimstocht, zegt de bisschop. “Vandaag vieren we hier de eucharistie op de grens van twee bisdommen. Grenzen zijn helemaal niet belangrijk als je je leven wil delen als leerlingen van Jezus. En als we eenmaal in Portugal zijn volgend jaar, zullen we zien dat jongeren uit allerlei landen de grenzen oversteken om samen te vieren dat ze christen zijn, om samen te geloven in de kracht van de vrede van Christus, om samen de liefde van de Heer te verspreiden in woorden en in daden. Vandaag is een prachtig begin om in het komende jaar die pelgrimstocht samen te maken. Ik hoop dat velen van jullie die stap willen zetten en ik hoop met jullie mee op tocht te gaan.”

Op de diocesane WJD opende de inschrijving voor de Wereldjongerendagen in Lissabon.

Na afloop van de viering nodigt pastor Sander Verschuur, die priester is in de parochie H. Theresia van Ávila, de jongeren uit voor het verdere programma dat plaatsvindt in de ruimtes bij de kerk. De bisschop geeft een catechese over de boodschap van paus Franciscus voor deze dag en over de DOCAT. Jongeren maken ook van deze gelegenheid gebruik om vragen te stellen over het ad limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen een week eerder aan Rome en de ontmoeting met de paus. Andere jongeren doen mee met de workshop zang of de workshop waarin op Portugese wijze een tegel wordt beschilderd.

Zo werkt de middag toe naar het moment waarop de WJD-reis wordt gepresenteerd met video’s en een kleurrijke folder. Vanaf deze dag is het mogelijk om je in te schrijven voor de WJD-reis. Pastoraal werker Fredi Hagedoorn (Bergen op Zoom) nodigt daarom de bisschop uit om naar voren te komen. Op een groot scherm is zichtbaar hoe de bisschop zich als eerste deelnemer inschrijft. De middag wordt afgesloten met een gezamenlijke maaltijd van soep en brood die klaar is gemaakt door vrijwilligers van de parochie.

Bisschop Van den Hende schrijft zich in voor de WJD. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Samen naar de WJD

Paus Franciscus nodigt alle jongeren uit voor de Wereldjongerendagen 2023 in Lissabon. De bisdommen Breda, Utrecht, Roermond en Rotterdam organiseren samen de WJD-reis voor jongeren (16-30 jaar). Het programma is breed waarin vieren, bidden, zingen, eten, sporten, je geloof verdiepen, samen lol maken en nieuwe mensen en culturen leren kennen allemaal een plaats krijgen. Paus Franciscus reikte als thema voor de WJD 2023 aan: Maria stond op en ging met spoed (Lucas 1,39). Daarom heeft de WJD-reis van de bisdommen als motto: Alegria: Sta op en ga!

Bekijk hieronder de foto's van de diocesane WJD op 20 november in Dordrecht. Klik op de foto voor een vergroting en op de pijltjes om te bladeren.