VIDEO: Missionaire parochies en de vraag naar (nieuwe) evangelisatie

Door: Bisdom Rotterdam maandag 13 november 2023

Bijeenkomst en video-interview met professor Loffeld

Op weg naar het 70-jarig jubileum van het bisdom Rotterdam (2026) geeft het bisdom extra aandacht aan (nieuwe) evangelisatie. In Tussenbeide schreef bisschop Van den Hende hierover: “Hoe vertrouwd we misschien ook zijn met het evangelie, als leden van de Kerk blijven we levenslang leerlingen van de Heer en het is onze opdracht om op onze beurt ook andere mensen tot nieuwe leerlingen te maken” (Tussenbeide 2022-3, pagina 10-12).

“Met het oog op zeventig jaar bisdom Rotterdam is het belangrijk dat we bewust samen op weg gaan en opnieuw ontdekken en leren wat de opdracht van (nieuwe) evangelisatie vraagt en betekent”, aldus de bisschop. Op 9 november waren daarom priesters, diakens en pastoraal werkers uitgenodigd op Vronesteyn voor een bijeenkomst met prof. dr. Jan Loffeld (TST). Hij is praktisch theoloog en hoogleraar aan de Faculteit Katholieke Theologie (Utrecht/Tilburg).

Een eerste constatering op basis van onderzoek die hij deze middag deelde is dat mensen in de meest geseculariseerde landen aangeven dat ze het meest gelukkig zijn, en dat de secularisatie doorzet. Wat betekent dit voor missionaire parochies en de vraag naar (nieuwe) evangelisatie vandaag de dag?

Bekijk het video-interview op het YouTube-kanaal van het bisdom: