Videoboodschap bisschop tijdens ‘Biddend verbonden’

Door: Bisdom Rotterdam zondag 22 maart 2020

Mgr. Van den Hende: “Laat Jezus’ licht schijnen over je leven”

Tijdens de gebedsestafette ‘Biddend Verbonden’ die KRO-NCRV op zondag 22 maart uitzond via tv en internet, sprak bisschop Van den Hende over de coronacrisis, het licht van Christus en kijken met de ogen van het geloof.

De estafette startte met de eucharistieviering op tv vanuit Hengelo met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant en sloot af met een vesperviering vanuit ’s-Hertogenbosch. De Schriftlezingen van deze zondag waren: 1 Samuel 16, 1b.6-7.10-13a; Efeziërs 5, 8-14; Johannes 9, 1-41 (of Johannes 1.6-9.13-17.34-38). Bisschop Van den Hende stond stil bij de tekst uit de brief van de apostel Paulus aan de Efeziërs 5, 8.

In een korte videoboodschap, die werd opgenomen in de Eendrachtskapel in Rotterdam en die om 14.00 uur werd uitgezonden op de facebookpagina van kro-ncrv.nl/katholiek, vertelde de bisschop: “We staan hier bij het beeld van Maria van de Wijnhaven in de Eendrachtskapel, in het centrum van de stad Rotterdam. Maria is voor velen een voorspreekster. Veel mensen steken hier een kaars aan bij haar. Ook ik mag vandaag een kaars aansteken bij wijze van estafette.”

“Als je goed kunt zien, is het aansteken van een kaars iets heel gewoons. Je steekt de kaars aan en er komt licht. Maar als je blind bent of blind geboren, zoals vandaag de jongeman in de evangelielezing, is licht onvoorstelbaar. We zijn op weg naar Pasen en al kunnen we door de maatregelen vanwege het coronavirus niet samen vieren, we gaan op weg naar het feest van de verrijzenis. Vanouds is dit een periode om mensen voor te bereiden op het toetreden tot de Kerk. Jezus leren kennen en opgenomen worden in de Kerk is kennismaken met de Heer. Is zien wij Hij is en zijn licht laten schijnen over ons leven.”

“Dat het licht ons mag helpen te zien wat nodig is in het licht van Gods koninkrijk.”

“Zien met de ogen van het geloof is belangrijk. Als we kijken naar de crisis van het coronavirus, kun je dan zien waar het op aan komt, voorbij schrik en angst? Kun je met barmhartigheid en liefde oog hebben voor de nood van anderen, in Jezus’ naam, en kun je zien wat nodig is om navolger te worden van de mildheid van de Heer?”

Daarna las de bisschop voor uit de brief van de apostel Paulus aan de Efeziërs: “Eens waart gij duisternis, nu zijt gij licht door uw gemeenschap met de Heer. Leeft dan ook als kinderen van het licht.” Bisschop Van den Hende: “Mogen wij met het geloof van de Heer in ons hart, met het besef wie Hij is, juist in deze tijd voor elkaar en met elkaar leven als kinderen van het licht.”

De bisschop stak een kaarsje aan bij Maria en gaf het licht van de kaars door aan de volgende bisschop in de estafette, bisschop Liesen van Breda. “Het licht van deze kaars, het licht van Christus, willen we niet voor onszelf houden in deze kapel. Graag wil ik een lichtje aansteken voor Maria die onze voorspreekster is. Maria die leeft in het licht van de Heer en in het licht van zijn bedoelingen. Dat het licht ons mag helpen te zien wat nodig is in het licht van Gods koninkrijk.”