Vier.nu Kerstmis met speciale aandacht voor 800 jaar kerststal

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 22 november 2023

Foto: katholiekleven.nl

De bisschoppen zullen in een reeks korte video’s en als ‘digitale kerstkalender’ vertellen over de kerststal en de figuren daarin

Op zondag 3 december begint de Advent, de periode op weg naar het hoogfeest van Kerstmis. De landelijke website Vier.nu heeft vanaf dat moment speciale aandacht voor de kerststal. Op 24 december is het precies 800 jaar geleden dat Franciscus van Assisi in het stadje Greccio in Italië een levende kerststal liet inrichten (1223 - 2023) met een kribbe, een ezel en een os. De traditie van de kerststal is nog altijd actueel.

Vier.nu is een campagne voor en door parochies. De website roept op om het hoogfeest van Kerstmis mee te vieren in de eigen parochie. Daarnaast biedt Vier.nu inspirerende en informatieve links en downloads voor en over het vieren van Kerstmis. Er is een link naar het kerstevangelie en een brief die paus Franciscus schreef over de kerststal. Voor kinderen zal een kleurplaat beschikbaar zijn en een kerststal om zelf in elkaar te knutselen.

De Nederlandse bisschoppen zullen op Vier.nu in een reeks korte video’s en als ‘digitale kerstkalender’ vertellen over de kerststal en de figuren daarin. De kerstvideo’s van de bisschoppen brengen de figuren van de kerststal één voor één tot leven op weg naar Kerstmis. De video’s kunnen makkelijk gedeeld worden met andere mensen die misschien minder vertrouwd zijn met de betekenis van de kerststal, om op die manier de vreugde van het kerstfeest te delen.

De video’s van de bisschoppen worden vanaf 17 december via katholiekleven.nl op YouTube geplaatst en komen beschikbaar op Vier.nu en bisdomwebsites. Elke dag komt een nieuwe video online. Per video zal er een QR-code met link zijn, zodat de video’s als ‘digitale kerstkalender’ kunnen worden verspreid. Zo is er elke dag een nieuwe video in de week voor Kerstmis. En ook na Kerstmis blijft de ‘kerstkalender’ nog actueel gedurende de hele kerstperiode.

Paus Franciscus zegt over de betekenis van de kerststal: “Vanaf onze kindertijd en in elke fase van ons leven leert de kerststal ons Jezus te aanschouwen, Gods liefde voor ons te ervaren, te voelen en te geloven dat God bij ons is en dat wij bij Hem zijn” (Het wonderschone teken van de kerststal, 2019).

• Vanaf 3 december staat Vier.nu helemaal in het teken van Kerstmis. Parochiewebsites kunnen er dan naar verwijzen
  • Voor parochies staat er nu al meer informatie op Vier.nu
  • Op katholiekleven.nl kunnen parochies enkele foto’s downloaden van de kerststal uit de video’s van de bisschoppen
  • Op katholiekleven.nl staat ook het uitzendschema van de video’s van de bisschoppen