Voorbeeldartikel: Nalaten aan uw parochie is nalaten aan een goed doel

Door: Bisdom Rotterdam maandag 02 maart 2020

Foto: Bisdom Rotterdam

Tweede voorbeeldartikel over nalaten aan de parochie als goed doel

Het bisdom Rotterdam stelt vijf voorbeeldartikelen en enkele foto's ter beschikking aan parochies om nalaten aan de Kerk onder de aandacht te brengen bij parochianen. Het tweede artikel in deze reeks: nalaten aan de parochie is nalaten aan een goed doel.

Redacties van parochiebladen en parochiesites mogen de artikelen vrij gebruiken voor publicatie. De artikelen zijn zo geschreven dat zij in elke parochie toepasbaar zijn. Redacties die daar prijs op stellen, kunnen de teksten aanvullen of aanpassen om het meer aan te laten sluiten op de eigen situatie in de parochie. Ook stelt het bisdom enkele foto’s ter beschikking die onder bronvermelding bij de artikelen kunnen worden geplaatst.

Voorbeeldartikel

Nalaten aan uw parochie is nalaten aan een goed doel

Niemand weet wanneer ons leven hier op aarde eindigt. Ons leven ligt in Gods hand en na de dood hopen en geloven wij op de hereniging in de hemel. Voor die tijd kunnen we ons wel voorbereiden op het aardse einde. Bijvoorbeeld door na te denken over de wensen rond de uitvaart alsook het verdelen van dierbare goederen. Een mooi persoonlijk afscheid zal niet direct de pijn van uw overlijden bij uw dierbaren wegnemen, maar het kan hen wel helpen om het verlies te accepteren en in liefde aan u terug te denken.

Als gelovigen zijn we met de parochie en de Wereldkerk, verbonden met hen die ons voorgingen en na ons zullen komen. Onze gelovige en sociale inzet is onderdeel van het netwerk van liefde dat de Kerk is en dat ruimte en tijd overstijgt. De liefde van Christus spoort alle gelovigen aan (2 Korintiërs 5, 14) om te bouwen aan Gods koninkrijk. Het netwerk van liefde wordt geïnspireerd door de Heilige Geest, wiens werkzaamheid zichtbaar wordt waar eensgezindheid is, waar vergeving tot stand komt, waar mensen voor elkaar kunnen buigen en elkaar kunnen dienen. Als u nadenkt over nalaten aan het netwerk van liefde kiest u voor een goed doel.

Er leven veel praktische vragen rond het opstellen van een testament en nalaten. Hieronder vindt u een antwoord op de vraag hoe u kunt nalaten aan de parochie.

Hoe kunt u nalaten aan de parochie?
Wanneer u uw parochie wilt steunen met uw nalatenschap, kunt u de parochie een legaat nalaten of tot een erfgenaam benoemen. Een legaat is een vaste som geld of een bepaald goed. Wanneer u de parochie als een van uw erfgenamen benoemt, ontvangt de parochie een percentage van uw nalatenschap.

Het zou kunnen dat u een specifieke wens heeft voor de bestemming van (een deel) van uw nalatenschap. De parochie kan u eventueel helpen de doelstelling van uw nalatenschap zo te omschrijven dat ook bij eventuele wijzigende omstandigheden in de toekomst uw bijdrage zo goed mogelijk volgens uw wensen besteed kan worden.

Wat u ook kiest, in alle gevallen zullen uw medeparochianen u erg dankbaar zijn voor uw mooie gebaar. Zo kunnen we samen de kerk, uw kerk, doorgeven aan volgende generaties.

Hebt u al eens nagedacht over uw testament? Naast uw dierbaren ook de parochie opnemen in uw testament is het overwegen meer dan waard. Heeft u behoefte aan een gesprek over uw nalatenschap? Dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van uw parochie. Zij verwijzen u door naar de juiste persoon met wie u hierover kunt spreken. Daarnaast kan ook een notaris u van dienst zijn. Hij of zij is deskundig en kan een testament voor u vastleggen. Ook kunt u meer lezen over nalaten aan de parochie in de brochure ‘Nalaten aan het netwerk van liefde; het overwegen meer dan waard’. U kunt de brochure vinden op de website van het bisdom Rotterdam, of aanvragen bij het secretariaat van uw parochie.

Kijk voor meer informatie over nalaten aan de parochie op de webpagina van het bisdom Rotterdam: www.bisdomrotterdam.nl/nalaten-aan-de-kerk