Voorbeeldartikel: Nalaten aan uw parochie is samen de Kerk doorgeven aan volgende generaties

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 juli 2020

Derde voorbeeldartikel over nalaten aan de parochie

Het bisdom Rotterdam stelt vijf voorbeeldartikelen en enkele foto's ter beschikking aan parochies om nalaten aan de Kerk onder de aandacht te brengen bij parochianen. Het derde artikel in deze reeks: nalaten aan uw parochie is samen de Kerk doorgeven aan volgende generaties.

Redacties van parochiebladen en parochiesites mogen de artikelen vrij gebruiken voor publicatie. De artikelen zijn zo geschreven dat zij in elke parochie toepasbaar zijn. Redacties die daar prijs op stellen, kunnen de teksten aanvullen of aanpassen om het meer aan te laten sluiten op de eigen situatie in de parochie. Ook stelt het bisdom enkele foto’s ter beschikking die onder bronvermelding bij de artikelen kunnen worden geplaatst.

Voorbeeldartikel

Nalaten aan uw parochie is samen de Kerk doorgeven aan volgende generaties

Uw parochie staat in een rijke traditie. In de kerk vindt u inspiratie, u bent er misschien getrouwd, u bent er gedoopt, hebt de eerste heilige Communie gedaan en het vormsel. Als u kinderen heeft, hebben zij waarschijnlijk ook deze sacramenten in de kerk ontvangen. Rooms-katholieken hechten aan die vertrouwde tradities, rituelen en sacramenten die passen bij het leven in de parochie, uw parochie.

Toch is het niet vanzelfsprekend dat in onze steden en dorpen het katholieke leven zal blijven bestaan. Financiële steun is nodig om ook toekomstige generaties deelgenoot te maken van de traditie en deze voort te zetten. Met uw steun draagt u bij aan de toekomst van de Kerk en het kerkelijke leven in uw omgeving. Nalatenschappen vormen een steeds belangrijkere aanvulling op de inkomsten van een parochie. Daarmee kunnen we samen de Kerk doorgeven aan volgende generaties.

Er leven veel praktische vragen rond het opstellen van een testament en nalaten. Hieronder vindt u een antwoord op de vraag of het mogelijk is om een nalatenschap op een papier te schrijven en aan iemand te geven.

Kan ik niet gewoon op een papier schrijven dat ik de parochie iets na wil laten en dat aan iemand geven?

Een door uzelf geschreven, gedateerd en ondertekend document heet een codicil. U mag daarin uw inboedel, kleding en sieraden verdelen en uw wensen over uw uitvaart kenbaar maken. Geldbedragen kunt u er niet in opnemen. En als iemand het kwijtmaakt, is het ook echt weg. Wanneer u een testament laat opstellen door een notaris, bent u er zeker van dat er zorgvuldig met uw nalatenschap wordt omgegaan. Ook kunt u met een testament meer regelen dan met een codicil. Bovendien bewaart de notaris het originele testament veilig in zijn of haar kluis.

Hebt u al eens nagedacht over uw testament? Naast uw dierbaren ook de parochie opnemen in uw testament is het overwegen meer dan waard. Hebt u behoefte aan een gesprek over uw nalatenschap? Dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van uw parochie. Zij verwijzen u door naar de juiste persoon met wie u hierover kunt spreken. Daarnaast kan ook een notaris u van dienst zijn. Hij of zij is deskundig en kan een testament voor u vastleggen. Ook kunt u meer lezen over nalaten aan de parochie in de brochure ‘Nalaten aan het netwerk van liefde; het overwegen meer dan waard’. U kunt de brochure vinden op de website van het bisdom Rotterdam, of aanvragen bij het secretariaat van uw parochie.

Kijk voor meer informatie over nalaten aan de parochie op de webpagina van het bisdom Rotterdam: www.bisdomrotterdam.nl/nalaten-aan-de-kerk