Voorschoten - Parochies in het bisdom verwelkomen reliek H. Theresia

Door: Bisdom Rotterdam maandag 06 mei 2024

In Voorschoten ontvangt de parochie H. Augustinus de relieken van 5 t/m 8 juni

De relieken van de heilige Theresia van Lisieux zijn in de periode van 24 mei t/m 16 juni in verschillende parochies in het bisdom Rotterdam (zie onderaan deze pagina). De H. Augustinusparochie (Wassenaar e.o.) verwelkomt de relieken van 5 t/m 8 juni in Voorschoten. Daar is de H. Laurentiuskerk (Leidseweg 102) alle dagen open vanaf 9.00 uur tot en met de vesperviering van 16.00 uur. Een interview met pastoor Rochus Franken.

Hoe bijzonder is de ontvangst van de reliek van Theresia van Lisieux?

“Vorig jaar waren de relieken in België, waar ze verbleven in een basiliek: de Nationale Basiliek van het Heilig Hart, oftewel de basiliek van Koekelberg. Onze parochie bestaat uit een aantal kernen, oude dorpsparochies. En wij ontvangen de relieken op een van die plekken, gewoon in Voorschoten in de H. Laurentiuskerk. Dat is best bijzonder.”

“Toen ik rechten studeerde, voordat ik theologie ging studeren om priester te kunnen worden, heb ik de autobiografie van Theresia gelezen: De geschiedenis van een ziel. Dat heeft veel indruk op mij achtergelaten en mij heel erg geraakt toen. Het heeft mij ook geholpen om mijn geloof te verdiepen en uiteindelijk naar Vronesteyn te gaan voor de priesteropleiding. Wat me toen en nu nog steeds raakt, is dat Theresia heel graag heilig wil worden. Dat is haar grote verlangen. Maar daarbij botst ze voortdurend op haar grenzen. Ze wil een grote heilige zijn, maar ze is beperkt en zwak. En dan ontdekt ze: mijn weg is een weg van vertrouwen en alleen vertrouwen. Ze kan het niet op eigen kracht.”

“Van onze tegenwoordige zelfhulpboeken zou ze zeggen: dat werkt allemaal niet. Wat Theresia doet, is vertrouwen op God. Erop vertrouwen dat Hij haar maakt tot de mens zoals Hij het bedoelt. Ze heeft daarvoor een bepaalde beeldspraak. We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar in die tijd, in haar wereld was de lift een spectaculaire nieuwe uitvinding. Theresia vergelijkt de weg van het zelf proberen een heilige te worden als het beklimmen van een trap. En daar stelt ze de lift tegenover. Als je met de lift gaat, word je door God gebracht op het niveau dat Hij voor ogen heeft, op de verdieping waar Hij je naartoe brengt. Theresia noemt die lift: de armen van Jezus die haar omhoog tillen. Dus ze stemt erin toe om zwak te blijven en klein en ze zegt: alleen God kan mij veranderen en maken tot de heilige die Hij in gedachte heeft.”

“Mensen vertellen mij vaak dat ze tijdens het bidden voortdurend worden afgeleid. Dat vinden ze een probleem. Dan vertel ik altijd over Theresia die tijdens het koorgebed in het klooster in slaap viel. En niet één keer, maar voortdurend. En zij is toch een grote heilige. Het is dus niet erg als je gedachten afdwalen of wanneer iets je niet goed lukt. Uiteindelijk zijn het Gods armen die jou optillen. Dat staat haaks op onze prestatiemaatschappij en is een belangrijke boodschap voor ons nu. Het is niet erg beperkt te zijn. Sterker nog, als jij je daar niet tegen verzet, als je ermee instemt dat je beperkt blijft, zal God je meer kunnen helpen.”

“Als je ermee instemt dat je beperkt blijft, zal God je meer kunnen helpen.”

Wat biedt de parochie aan op de dagen dat de reliek bij jullie is?

“Een van de kosters van de H. Laurentiuskerk in Voorschoten is een grote volgelinge van Theresia. Zij bood aan om de dagen dat ze bij ons is de kerk de hele dag open te stellen en er al die tijd te zijn. Dat is van ’s ochtends 9.00 uur tot en met de vespers om 16.00 uur. We hebben dus gekozen voor een hele sobere benadering, eigenlijk zonder bijzondere activiteiten. Inhoudelijk bereiden we de komst van de relieken voor met een serie artikelen in het parochieblad over Theresia en de kern van haar spiritualiteit.”

“Ik hoop dat mensen die op een van deze dagen naar onze kerk komen, rust vinden en zich realiseren dat je die rust vindt door te vertrouwen op God. In onze hectische samenleving is veel behoefte aan rust. Vandaar ook de keuze voor een sober programma, waarbij mensen overdag gewoon welkom zijn op hun eigen moment. Ga maar gewoon in de kerk zitten om daar te zijn en de aanwezigheid van de Heer te voelen. Je zult merken dat Onze Lieve Heer je rust kan geven en vertrouwen. Dat is het verschil tussen traplopen en in de lift stappen. Zoals Theresia heeft ervaren op de weg naar heiligheid. Om een authentiek liefdevol mens te worden, gericht niet op jezelf maar op anderen, heb je rust en vertrouwen nodig, omdat dat je opent voor wat anders en groter is dan jezelf.”

Ontvangst reliek H. Theresia 24 mei - 16 juni

Iedereen is van harte uitgenodigd in de verschillende kerken waar de reliek van Theresia wordt ontvangen.