Vronesteyn sluit studiejaar af

Door: Bisdom donderdag 06 juli 2017

Priester- en diakenopleiding Vronesteyn sluit studiejaar af

Studenten en de staf van priester- en diakenopleiding Vronesteyn sluiten samen met Mgr. Van den Hende op 3 juli het studiejaar af. Tijdens de eucharistieviering in de kapel van het diocesane vormingshuis en na afloop bij de barbecue in de tuin langs de Vliet, blikken ze terug op het afgelopen jaar. Ze staan in dankbaarheid stil bij de zegeningen en luiden samen de vakantie in.

Rector Walter Broeders: “Het was een jaar met zegeningen en met uitdagingen. Dan is het goed dat je daar aandacht voor hebt. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, bijvoorbeeld als een tentamen niet lukt. Een zegening was dit jaar de priesterwijding van Eli Stok.”

De bisschop nodigt de studenten uit en geeft de aanwezigen de opdracht om in de vakantie twee boeken te lezen.

Mgr. Van den Hende benadrukt het belang van het lezen en bestuderen van de heilige Schrift. Tijdens de viering stelt hij Melchior Kerklaan aan als lector. “Melchior Kerklaan is in opleiding om permanent diaken te worden”, legt rector Broeders uit. “Hij gaat stage lopen in Gouda. Nu hij lector is, mag hij in de liturgie voorlezen uit de Schrift. In het nieuwe studiejaar wordt hij aangesteld als acoliet.”

De bisschop nodigt de studenten uit en geeft de aanwezigen de opdracht om in de vakantie twee boeken te lezen: een theologisch werk en een boek over het leven van een heilige. “We gaan dus lekker lezen”, zegt rector Broeders opgewekt. “Ik denk dat het goed is als iederéén dat doet. Om in je vakantie te lezen over je vak, over datgene waar je mee bezig bent.”

Na de zomer, op 6 september 2017, beginnen studenten en staf van Vronesteyn vol goede moed aan het nieuwe studiejaar. “In het komende jaar dragen we op de opleiding naar verwachting zorg voor de vorming van zeven diakenstudenten en zes priesterstudenten.”

In het nieuwe studiejaar staan bovendien twee diakenwijdingen op het programma. Op zaterdag 18 november zal Mgr. Van den Hende door handoplegging en gebed Daan Huntjens en Peter Winnubst diaken wijden. Voor Daan Huntjens, die priesterstudent is, is de diakenwijding een stap op weg naar de priesterwijding. Peter Winnubst wordt permanent diaken. De wijdingen vinden plaats tijdens een eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal te Rotterdam (aanvang 11.00 uur). Beide (kandidaat)diakens zullen na de zomer werkzaam zijn in verschillende parochies van het Bisdom Rotterdam.