Vronesteyn start studiejaar 2020-2021

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 04 september 2020

In de eucharistieviering werd Ed Doe opgenomen onder de wijdingskandidaten. (Foto: Bisdom Rotterdam)

4 priesterstudenten en 3 diakenstudenten voor het bisdom Rotterdam

Op dinsdag 1 september startte Centrum Vronesteyn voor de Priesteropleiding en Diakenopleiding het nieuwe studiejaar met een eucharistieviering in de Eendrachtskapel in Rotterdam. In deze eucharistieviering werd Ed Doe opgenomen onder de wijdingskandidaten (‘admissio’). Hij sprak daarvoor de Geloofsbelijdenis en de Eed van trouw uit. Op zaterdag 19 september zal Mgr. Van den Hende hem diaken wijden tijdens een plechtige eucharistieviering in de HH. Laurentius- en Elisabeth Kathedraal. In die viering ontvangt ook Melchior Kerklaan de diakenwijding. Hij sprak al eerder de Geloofsbelijdenis en de Eed van trouw uit.

Rector Walter Broeders van Vronesteyn heet de studenten en de stafleden welkom aan het begin van de eucharistieviering, waaronder pastoor Jeroen Smith uit Leiden. Hij wordt naast pastoor Rochus Franken spirituaal voor Vronesteyn en volgt spirituaal Michel Hagen op die later dit jaar afscheid neemt. In het bijzonder heet de rector ook Ed Doe en zijn gezin welkom.

Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de viering, waarin de rector concelebreert en diaken Henk van Zoelen assisteert. “Voor mijn gevoel is vorig jaar nog maar kort geleden, toen we hier onze start maakten in deze zelfde kapel”, preekt de bisschop. “Voor veel mensen lijkt het alsof de rode draad de afgelopen maanden corona is. Als we hier vandaag de eucharistie vieren, benadrukken wij dat de rode draad die we mogen aannemen de liefde van Jezus Christus is. Want Hij is degene die de Kerk nabij is van het begin en die steeds opnieuw roept tot het dienstwerk van het diaconaat, het priesterschap en het bisschopsambt.”

“Je vormen en laten beoordelen is een manier om Christus te laten zien dat Hij de rode draad is, omdat je in zijn aanwezigheid wordt beproefd en beoordeeld.”

Bisschop Van den Hende: “Je gaat niet naar de seminarie-opleiding om gewijd te worden, maar allereerst om jezelf te laten vormen als persoon, alsook in geestelijk, intellectueel en pastoraal opzicht. En om Christus beter te leren kennen, die met je meegaat. Soms moet je door allerlei vorming heen en toetsen en zou je kunnen denken: houdt het dan nooit eens op? Dat kan ik me voorstellen. Maar je vormen en laten beoordelen is een manier om Christus te laten zien dat Hij de rode draad is, omdat je in zijn aanwezigheid wordt beproefd en beoordeeld. Christus leren kennen en jezelf beter leren kennen, is met elkaar verbonden. Zo is de Heer ook heel specifiek de rode draad in je persoonlijke vorming en je studie.”

Vanuit de Schriftlezing (Lucas 4, 31-37) preekt de bisschop over een onreine geest die zegt: “Ik weet wie Gij zijt: de Heilige Gods.” Bisschop Van den Hende: “Deze tekst laat zien dat wanneer je Jezus kent en weet wie Hij is, je nog steeds een stap moet zetten om Hem in je leven toe te laten. De onreine geesten weten maar al te goed wie Hij is, maar laten zich liever wegsturen en wegzenden. Ze nemen Hem niet aan.”

“Nu we aan het begin van het studiejaar zijn, een jaar van studie en vorming met de liefde van Christus als rode draad, mogen we vragen aan de Heilige Geest om nog meer Jezus Christus in ons hart toe te laten. Want je kunt er veel over lezen en praten, maar Hem toelaten is nog een stap verder. Wil je met vrucht priester of diaken zijn, dan gaat het erom Hem steeds opnieuw te vragen in je hart te zijn. Als je zegt ‘ik weet wie Gij zijt, maar ik red me wel’, houden we een afstand. Maar waar je je laat verbinden met de Heer, ‘Gij zijt de Heilige Gods’, dan pas kun je in zijn naam, met zijn kracht en de liefde als de rode draad het evangelie met vrucht verkondigen.”

Twee priesterstudenten, die hun studie en vorming ontvangen via de Priesteropleiding Bovendonk, ontvingen in Hoeven bij de start van het nieuwe studiejaar op vrijdag 28 augustus de aanstelling tot lector (Arno Aardoom) en de aanstelling tot acoliet (Ad van Luijn).

Rector Broeders heet in het bijzonder ook Ed Doe en zijn gezin welkom. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Studiejaar 2020-2021

Bij de start van dit studiejaar is er een nieuwe diakenstudent voor het bisdom Rotterdam. In totaal zijn er voor het bisdom Rotterdam vier priesterstudenten en drie diakenstudenten. Verder zijn er twee diakenkandidaten die in september de wijding zullen ontvangen.

Centrum Vronesteyn is het diocesane Centrum voor priester- en diakenopleiding van het bisdom Rotterdam. Het is tevens het woonhuis van de rector en van priesterstudenten. Het Centrum Vronesteyn heeft geen eigen studieroute. De studenten zijn verbonden met verschillende opleidingsinstellingen.

• 3 priesterstudenten en 3 diakenstudenten, seminarie Bovendonk te Hoeven
  • 1 priesterstudent te Utrecht
  • 2 diakenkandidaten bereiden zich voor op de wijding

Steun Vronesteyn met uw gift bij de start van het nieuwe studie- en vormingsjaar. Dat kan eenvoudig met onderstaand formulier.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: