Week Katholiek Onderwijs 2020: het materiaal voor scholen en parochies is ook thuis bruikbaar

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 25 november 2020

Voorkant lesmateriaal 'Een cadeau voor de wereld'

De ontwikkelde materialen zijn online en helpen om de Advent en Kerstmis betekenisvol te vieren

Van 14 tot en met 18 december organiseert de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) de Week van het Katholiek Onderwijs 2020. De NKSR zorgde voor les- en inspiratiemateriaal voor de periode van Advent en Kerstmis. Bij de ontwikkeling daarvan is rekening gehouden met de digitale aard van het onderwijs dit jaar, dus ook online is het materiaal goed te gebruiken.

Het materiaal is geschikt voor scholen én parochies, vertelt Liesbeth Stalmeier, bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholiek onderwijs: “Het materiaal voor het basisonderwijs kan bijvoorbeeld via Teams of Zoom gebruikt worden met een groepje communicanten en ouders. Zo kan het meteen een impuls geven aan de adventstijd binnen het gezin.”

Het materiaal voor het basisonderwijs ontwikkelde de NKSR in samenwerking met de Adventsactie (een onderdeel van de Bisschoppelijke Vastenactie). Het heet: ‘Een cadeau voor de wereld’. Liesbeth Stalmeier: “Het digitale prentenboek dat daarbij hoort heeft een interessante insteek. De hofhouding van een koning die Guldemond heet, moet over de geboorte van Jezus vertellen. Ze doen dat vanuit hun eigen functie, bijvoorbeeld die van hofdame, en vanuit hun eigen levenservaring.” Zo worden kinderen gestimuleerd om samen na te vertellen wat er met Kerstmis gebeurde: “De meeste kinderen kennen het kerstverhaal of stukken daarvan. Het is leuk om het ze in een groep online samen te laten vertellen. Daaruit kan een gesprek voortvloeien over de unieke betekenis van Jezus Christus: Waarom is de geboorte van Jezus zo bijzonder en is zijn leven met dat van niemand anders te vergelijken? Wat is het grote geschenk dat Hij ons geeft?”

Ook het materiaal voor de middelbare scholen (‘In blijde verwachting’) kan zowel in het onderwijs als in de parochie worden gebruikt. Liesbeth: “Het kan gebruikt worden in jongerengroepen die elkaar online ontmoeten. Het materiaal is uitgebreid. Bij de uitgewerkte bijbelteksten kun je als docent of begeleider een keuze maken uit verschillende invalshoeken. Het materiaal maakt jongeren allereerst bewust van de actuele betekenis van de komst van Jezus. Daarnaast worden ze uitgedaagd om na te denken over hun eigen leven en de verwachtingen die ze daarvan hebben. En ze kunnen zich buigen over meer maatschappelijke vraagstukken, steeds in het gelovig perspectief van de (weder)komst van Jezus Christus. En ook voor dit materiaal geldt dat je het ook in het gezin kunt bespreken en zo de adventstijd gezamenlijk kunt beleven.”