Werkzaamheden kapel bisdombureau afgerond

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 13 mei 2022

Bisschop Van den Hende zegende de kapel tijdens een eucharistieviering

De kapel in het bisdombureau in Rotterdam is vernieuwd. Op donderdag 12 mei vierden de bisschop, vicaris-generaal Van Deelen en medewerkers van het bisdom voor het eerst samen de eucharistie in de vernieuwde kapel. Dat was voor het eerst na het uitbreken van de coronapandemie en de afronding van de werkzaamheden weer mogelijk.

“We kunnen ons werk alleen maar goed doen als dat is gebaseerd op het gebed in onze verbondenheid met Christus”, zegt de bisschop die aan het begin van de eucharistieviering de ruimte en de medewerkers besprenkelt met wijwater. De kapel wordt daarmee opnieuw gezegend, omdat er werkzaamheden hebben plaatsgevonden. Ook de medewerkers worden besprenkeld met wijwater.

Na de voorbede en de zegening van het altaar worden de kaarsen ontstoken. Vicaris-generaal Van Deelen ontsteekt de godslamp nadat de communie is uitgereikt en de overgebleven hosties in het tabernakel zijn opgeborgen door de bisschop. “Ik ben blij dat we de kapel weer in gebruik hebben kunnen nemen”, zegt de bisschop aan het eind van de viering, “omdat we in de kapel stilstaan bij ons fundament.” Dat is in het bisdombureau ook letterlijk zo. De kapel is gesitueerd op de onderste verdieping, onder de receptie en alle kantoorruimtes.

Het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken begeleidde de werkzaamheden. Architect Karien van Velsen en bouwkundig adviseur Edgar de Bruijn hebben de werkzaamheden begeleid. “Normaal werken we aan projecten in parochies. Nu hier op kantoor en zichtbaar voor alle collega’s. Dus dat maakte dit ook weer bijzonder”, zeggen beiden.

“Er waren enkele zaken aan vervanging toe, zoals de vloerbedekking en de bekleding van de stoelen. De muren zijn geschilderd en de gordijnen en verlichting zijn vernieuwd”, vertelt Karien. Ook naar de inrichting van de ruimte is gekeken. Karien: “In de nieuwe vloerbedekking is gebruik gemaakt van verschillende kleuren en is met een donkerblauwe baan een middenpad aangegeven. Het middenpad in een kerk leid je naar het ‘liturgisch centrum’, de plek waar het altaar centraal staat. In deze kapel is dat nu ook het geval.” In de kapel is in het liturgisch centrum de godslamp nog iets dichter bij het tabernakel opgehangen. Karien: “De eenheid die deze vormen komt nu nog beter tot uiting.” Ook een antieke houten stoel werd gerestaureerd. De stoel als zodanig werd uit elkaar gehaald en alle houten onderdelen daarna zorgvuldig weer in elkaar gezet en het geheel verstevigd.

De bisschop zegent de kapel door besprenkeling met wijwater.