WJD 2019: “Deze eerste week was één groot feest”

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 januari 2019

Pastoor Winfried Kuipers doet verslag over de eerste WJD-week in Soná

De Wereldjongerendagen in Panama zijn hun tweede week ingegaan. De deelnemers zijn onder de indruk van de Panamese gastvrijheid. Winfried Kuipers (parochie Christus Koning, Berkel en Rodenrijs) reist als priester mee met de groep Rotterdamse jongeren. Hij vertelt over de eerste week WJD: “Sommige gastouders sliepen op de grond om de jongeren op hun bed te laten slapen.”

Meteen bij aankomst al was de ontvangst bijzonder hartelijk: “We werden ontvangen door een erehaag van klappende mensen, van kinderen tot en met bejaarden, en we moesten één voor één de kerk inlopen waar een jeugdband uitzinnig stond te zingen onder leiding van een zuster. En zoals elke volgende keer dat we ergens aankwamen, moest er na de nodige toespraken, eerst gegeten worden voordat we naar de gastgezinnen werden gebracht. Met de auto, al was het soms 200 meter van de kerk.”

Processie op maandag 14 januari met de patroonheilige van de gastparochie, Sint Isidorus. (Foto: Ramon Mangold)

De ongeveer 30 jongeren uit het bisdom Rotterdam maken deel uit van in totaal 130 jongeren die een hele week in de stad Soná te gast waren. “Veel indruk maakte ook het bezoek aan gezinnen, die wonen in zeer eenvoudige huizen”, vertelt pastoor Winfried Kuipers. “Vaak zijn het niet meer dan één of twee kamers met alleen wat oud meubilair en... een grote LCD-scherm-tv. Maar ook overal een stokoude opa of oma, die altijd bij een van de kinderen blijft wonen. Zorginstellingen kennen ze hier niet.”

“Dagelijks was er ergens in een kleine wijkkerk een eucharistieviering met naast onze 130 Nederlandse jongeren veel plaatselijk bevolking, waarbij de mensen door de open ramen staande de H. Mis volgden. Elke keer waren er veel jongeren die zongen, in de band speelden of de mis dienden. Bij elk lied werd mee geklapt door iedereen. En elke keer na de viering was er een processie over straat met een heiligenbeeld en een muziekkorps.”

Foto: Ramon Mangold

“Wat vooral opviel is dat iedereen hier gelooft en deelneemt aan de kerkdiensten. Overal in het dorp hingen de vlaggen van de Wereldjongerendagen uit. De eerste week was één groot feest bij een temperatuur van 35 graden overdag en 23 graden ’s nachts. En dat vonden de mensen hier wel koud.”

Paus Franciscus reist woensdag naar Panama. De organisatie verwacht voor de slotmis met de paus op zondag 27 januari 500.000 mensen.