WJD 2019 Panama: De reünie

Door: Katholiekleven.nl maandag 18 maart 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Jongeren kijken terug op een bijzondere reis en houden contact

“Je bent vol vuur als je thuiskomt.” Op zaterdag 16 maart vond in Amsterdam de reünie plaats van de WJD’ers die in januari naar Panama gingen. Onder hen waren ook veel jongeren uit het bisdom Rotterdam. De WJD’ers keken terug op de bijzondere reis en gingen in gesprek over de vraag: hoe kun je thuis dat vuur vasthouden?

Bob Wegkamp is projectleider voor deze WJD vanuit Jong Katholiek. Hij leidt de bijeenkomst en praat de jongeren door het programma. Veel WJD’ers zijn via social media contact blijven houden. Nieuwe vrienden maken is een belangrijk onderdeel van elke WJD. Tijdens de reünie blikken de jongeren in (deel)groepen samen terug op de reis.

Vanuit het bisdom Rotterdam waren er drie priesters die meereisden en de jongeren begeleidden: rector Walter Broeders en de priesters Winfried Kuipers en Eli Stok. Ook zij zijn tijdens de reünie aanwezig.

Foto: Bisdom Rotterdam

De deelgroepen praten over de vraag wat de WJD ze heeft gebracht en wat hen tijdens de WJD het meest heeft geraakt. Velen noemen de indrukwekkende verwelkoming door de Panamezen. De WJD’ers waren op dat moment vermoeid door de lange tocht inclusief vertraging. Maar de Panamezen hadden al die tijd gewacht en bouwden een feestje, zodra de Nederlanders aankwamen.

Verschillende jongeren hebben nog WhatsApp-contact met hun gastgezin. “Het waren fijne gastgezinnen en elke dag waren er superveel mensen om je heen,” vertelt iemand. “De gastvrijheid kende nauwelijks tot geen grenzen. Bij eerdere WJD’s gaven de mensen van hun overvloed, maar hier gaven ze van hun armoede,” zegt een ander.

Ook de avondwake blijkt voor veel deelnemers een bijzonder moment te zijn geweest. Toen de paus vroeg om stilte en de luidsprekers uit gingen na al het rumoer van de voorgaande dagen, was het volstrekt stil op het veld. Daardoor werd de wake voor velen een intens moment van gebed.

Foto: Bisdom Rotterdam

En hoe is het dan om na de WJD weer thuis te komen? Dat blijkt weer even wennen. “Je bent dan thuis niet meer de hele tijd met het geloof bezig,” vertelt iemand. “In de Kerk gaat het er ineens weer veel rustiger aan toe dan in Panama, waar de mensen klappen en dansen tijdens de mis.”

Er worden tips uitgewisseld over apps die je helpen om je gebedsleven te onderhouden en podcasts en boeken voor geloofsverdieping. “Wat ik heb meegenomen van de WJD naar huis? Nou, een behoorlijke to-do-lijst. En die wordt eigenlijk alleen maar langer met boeken en bidden en apps.”

Voor wie met andere jongeren bij elkaar wil blijven komen, wordt deze middag een aantal activiteiten gepresenteerd, zoals het jongerenprogramma van de Stille Omgang. Verschillende WJD’ers gaan daar vanuit de reünie naar toe. Dat doet ook Mgr. Hendriks die deze dag een deel van het programma met de jongeren meemaakt.

Een van de Rotterdamse jongeren vertelt dat je je kunt aansluiten bij een RKJ, de BAR wordt genoemd en maandelijks is er een Tour of Faith met Mgr. Van den Hende.

Foto: Bisdom Rotterdam

Tijdens het gebedsmoment wordt in de voorbeden gebeden voor de jongeren en de Kerk en met name ook voor de Panamese gastgezinnen. Een pub quiz en een gezamenlijke maaltijd ronden het programma af.

De bijeenkomst vond plaats in het parochiecentrum van de H. Fransiscus van Assisi kerk (de Boomkerk).