WJD Aankomst in Portugal: gastbisdom Guarda

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 29 juli 2023

Foto's: Ramon Mangold

De WJD-reis op vrijdag 28 juli

Vrijdag 28 juli beginnen de WJD’ers met een eucharistieviering in de parochiekerk in Burgos. Pastoor Jochem van Velthoven (bisdom Breda) verzorgt de homilie. Hij preekt vanuit de evangelielezing over het zaad dat wordt gezaaid en de grond waarin het terechtkomt.

“Laat de Schriftlezingen van deze ochtend weer een oproep zijn om te leven volgens Gods bedoeling, en dat je hart die goede grond mag zijn waarover Jezus spreekt in het evangelie”, zegt hij. “‘God is liefde’ is een mooie samenvatting van ons geloof. God heeft ons als eerste liefgehad. En wij kunnen die liefde op zoveel manieren doorgeven. Door met elkaar mee te lopen en door de ander tot hulp te zijn met wat je doet en tegen elkaar zegt.”

Daarna begint de busreis naar Portugal. Er is een tussenstop voor de groepen bij een benzinestation en bij de grens met Portugal wordt de klok een uur teruggezet, vanwege het tijdsverschil. Dan is het nog maar kort naar Covilhã. De bussen komen met wat tussenpozen aan. De eerste bus wacht op de volgende. De laatste bus is nog onderweg als de groep alvast naar de nabijgelegen kerk loopt.

Het is dertig graden, maar in de kerk is het koel. De lokale parochie heet de Nederlandse groep welkom. De vrijwilligers van de parochie zijn herkenbaar aan hun WJD t-shirts. Samen wordt de rozenkrans gebeden. Dat gebeurt in het Portugees en in het Engels en de groep bidt in het Nederlands mee. Syrisch-katholieke jongeren uit de Nederlandse groep bidden een deel van de rozenkrans in het Arabisch voor, afgewisseld met Nederlands.

De groep is te gast in de gemeenschap van de Heilige Drie-eenheid Covilhã. Deze is onderdeel van het samenwerkingsverband Parochies van Estrela Nascente. Hieronder vallen verschillende parochies en geloofsgemeenschappen in dorpen in het gebied. De jongeren worden er ondergebracht bij gastgezinnen. Maar eerst is er ‘s avonds in een van de dorpen (Tortosendo) een festival dat voor de Nederlandse WJD-gangers wordt georganiseerd.

De burgemeester van Tortosendo loopt mee in de stoet. De Nederlandse jongeren sluiten aan.

Bij het verzamelpunt komt plots de lokale harmonie voorbij met een groep dansers en in een vrolijke optocht lopen de jongeren door het dorp naar park San Miguel, waar de stoet eindigt op een heuvel bij een amfitheater. Er is muziek en dans en er zijn broodjes en wat drinken. Ook veel families uit het dorp zijn hier naartoe gekomen.

In het gezellige amfitheater worden de jongeren welkom geheten door mensen die betrokken zijn bij de organisatie, waaronder de burgemeester en de parochiepriester die de Days in the Diocese mee coördineert. Ook bisschop Van den Hende wordt naar voren gevraagd. Hij spreekt namens de Nederlandse groepen zijn dankbaarheid uit voor het welkom en het feest dat is georganiseerd. “Al lang geleden bent u begonnen met de voorbereidingen hiervoor. We voelen ons welkom. We zijn blij dat we vandaag hier zijn en dat we het geloof delen. Voor ons is het een mooie ervaring. En ik hoop dat het voor u ook een bemoedigende ervaring zal zijn.”

Voor de jongeren is het nog niet voorbij als tegen 23.00 uur het festival eindigt. Ze gaan naar hun gastgezinnen, die hen op hun beurt nogmaals gastvrij verwelkomen met wat eten en drinken.