WJD-jongeren uit het bisdom Rotterdam op weg naar Panama én Ameland

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 15 januari 2019

Op maandag 14 januari vertrok deze groep vanaf Schiphol naar Panama.

Ongeveer zestig jongeren uit het bisdom nemen deel aan de WJD 2019

Maandag 14 januari vertrokken zo’n dertig jongeren uit het bisdom Rotterdam richting Panama om daar deel te nemen aan de Wereldjongerendagen (WJD) die van 22 tot en met 27 januari plaatsvinden in en rond Panama Stad. De eerste week in Panama staat in het teken van de ontmoeting met de Kerk in Panama en de lokale cultuur. De jongeren zijn te gast in een parochie en slapen bij gastgezinnen.

Panama Stad. (Foto: Ramon Mangold)

De jongeren uit het bisdom Rotterdam reizen naar Panama onder begeleiding van rector Walter Broeders (Centrum Vronesteyn en HH. Paulus en Petrusparochie, Leiden) en de priesters Winfried Kuipers (parochie Christus Koning, Berkel en Rodenrijs) en Eli Stok (Sint Ursulaparochie, Delft).

In totaal gaan er 130 Nederlanders naar de WJD, onder wie Mgr. De Jong (hulpbisschop van Roermond) en Mgr. Hendriks (bisschop-coadjutor van Haarlem-Amsterdam). Het beloven bijzondere WJD te worden rond het thema dat paus Franciscus, verwijzend naar Maria, heeft gekozen: “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord” (Lucas 1, 38).

Een 'fenomenaal onthaal' vertelt WJD-coördinator Bob Wegkamp. (Foto: Ramon Mangold)

Tijdens het slotweekend van de WJD in Panama (25-27 januari) is er ook een jongerenprogramma in Nederland. Voor WJD@Home op Ameland hebben zich 132 deelnemers aangemeld, waarvan 34 van het bisdom Rotterdam. “Mgr. Van den Hende zal samen met Mgr. Van den Hout van het bisdom Groningen-Leeuwarden de jongeren het hele weekend begeleiden, catechese geven en met hen de eucharistie vieren”, zegt Desiree Bühler, medewerker jongerenpastoraat van het bisdom Rotterdam.

Het thuisfront wordt onder meer op de hoogte gehouden via vlogs op Katholiekleven.nl en Jong Katholiek. Verder worden er dagelijks updates gepost op de Facebook-pagina van Jong Katholiek. Op zondagochtend 27 januari komt de mediaviering op NPO2 (10.30 uur) vanaf WJD@Home op Ameland. Daaraan voorafgaand (10.15 uur) staat ook het Geloofsgesprek in het teken van de WJD.

De eerste groep jongeren die vanuit Nederland naar Panama is gereisd, is ‘fenomenaal’ ontvangen. Dat zegt Bob Wegkamp van de Nederlandse WJD-organisatie op Jong Katholiek: “Het hele dorp liep uit om ons met een erehaag, live muziek en vuurwerk te verwelkomen. De reis was een paar uur vertraagd, maar de gastgezinnen waar wij verblijven zijn tot ‘s avonds laat opgebleven om ons feestelijk gastvrij te ontvangen.”

Deze eerste week zijn de jongeren te gast in een Panamese parochie. (Foto: Ramon Mangold)