WJD Terugreis en alle deelnemers nog eenmaal samen

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 09 augustus 2023

Foto's: Ramon Mangold

De WJD-reis op 7 en 8 augustus via Caleruega en Bordeaux

Op maandag 7 augustus vertrekken de bussen vanuit Lissabon voor de reis terug naar Nederland. Die avond overnachten de Rotterdamse WJD’ers in het Dominicaanse klooster in Caleruega. In dit stadje werd de heilige Dominicus geboren in 1170.

Het Dominicaanse klooster heeft een mooi gastenverblijf. Zo slaapt iedereen weer in een bed in plaats van op een matje, zoals in de school in Lissabon. Om 21.30 uur deze avond wordt de eucharistie gevierd in de kapel van het klooster. Bisschop van den Hende houdt de homilie.

Het is de gedachtenis van de heilige paus Sixtus II. De heilige diaken Laurentius, die patroonheilige is van het bisdom Rotterdam, was diaken van deze paus. Het is een tijd van christenvervolging en paus Sixtus wordt met zijn diakens gearresteerd. De keizer laat hen ter dood brengen en Laurentius wordt opgedragen de schatten van de Kerk naar de keizer te brengen. Dat doet hij. Maar anders dan de keizer verwacht. Want Laurentius verdeelt het bezit van de Kerk en brengt de arme en kwetsbare mensen naar de keizer, omdat de armen de echte schatten van de Kerk zijn.

De volgende dag vertrekken alle bussen weer vroeg. Nog eenmaal komt de groep van de "vier bisdommenreis" samen. Dat is in de basiliek van Sint Michael in Bordeaux. Anton ten Klooster, priester van het aartsbisdom Utrecht, vertelt in zijn homilie dat hij, omdat de WJD een bedevaart is, heeft gevraagd aan mensen thuis om voor de pelgrims te bidden.

“Aan het eind van deze bedevaart kunnen we ons afvragen: zijn onze gebeden verhoord?” zegt Anton ten Klooster. “Het evangelie dat we vandaag hebben gelezen, gaat over wat door de hemelse Vader geplant is. Dat wat God in ons plant dat staat stevig. De geloofservaring van de WJD is zoiets. Het is geplant en mag nog groeien na de WJD. En als je er de vruchten van plukt mag je daarvan delen.”

“Misschien heb je wat tijd nodig, maar dan kun je gaan zien wat er deze dagen in jou geplant is. Misschien is er iets waarvan je zegt: daar ben ik opnieuw met God verbonden. Met een beetje geduld kun je ook gaan zien wat je kunt gaan delen. Jezus vraagt dat we het niet voor onszelf houden. Als we het twee aan twee gaan delen, wat zal er dan wel niet kunnen gebeuren in onze families en studie en werk.”

Tot slot stelt Anton ten Klooster de deelnemers enkele vragen: "Wat is het dat je ontvangen hebt op deze WJD en wat hoop je dat er blijft? En als we nu teruggaan wat zou je dan willen delen? Dat is de opdracht die de paus ons meegaf, dat de boodschap van de Kerk voor iedereen is. 'Todos' zei de paus bij de WJD."

Aan het eind bedankt Anton ten Klooster de bisschop. Hij bedankt het kernteam, de deelgroepleiders, de medische staf, de muzikanten; iedereen die zich met een groot hart voor de deelnemers heeft ingezet.

Diaken Iwan Osseweijer spreekt daarna een paar woorden. Hij sluit zich aan bij Anton. “We danken vooral ook God”, zegt hij. “Soms als we met de handen in het haar zaten, hebben we onze ogen naar boven gericht en gebeden. Met 1,5 miljoen mensen die deelnamen aan de WJD mogen we God danken. Aan Hem komt alle eer toe.”

De bisschop zegent alle pelgrims tot slot van de eucharistieviering. “We bidden voor een goede reis naar huis. Ik wens jullie toe dat jullie thuis de Kerk regelmatig vinden voor jullie gebed en geloof, en daar niet alleen ontvangen, maar met jullie gebed en geloof ook een bijdrage leveren. In de Kerk in wederkerigheid, met God als de grote gever.”

Per deelgroep wordt er samen gegeten en om 19.00 uur vertrekken de bussen. De bussen zullen de hele nacht doorrijden en de Rotterdamse bussen komen op dinsdagochtend in Rotterdam aan.