WJD, Tour of Faith en RKJ versterken bisdombreed netwerk jongeren

Door: Bisdom vrijdag 16 december 2016

Ongeveer 30 jongeren nemen op zondag 11 december deel aan de Tour of Faith. Ze zijn deze keer te gast bij de blauwe zusters in Den Haag (Boskant: H. Antonius van Padua). Mgr. Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Kapelaan Boris Plavčić concelebreert. Na de viering is er aanbidding van het heilig Sacrament en gelegenheid tot het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening. Hiervoor is ook kapelaan Stefan Kuijk aanwezig.

Waakzaam zijn

“De Advent vraagt ons om waakzaam te zijn,” preekt de bisschop. “Dat zijn we niet vanzelf. Soms hebben mensen zoveel zorgen dat ze de ramen en deuren van hun hart sluiten. Ook zijn er mensen die zich concentreren op wat er allemaal in de wereld verkeerd gaat, en die hun geloof verliezen, omdat het lijkt dat de liefde van God niet tegen zoveel ellende op kan. De Bijbel zegt over beide: je slaapt. Zowel als je jezelf afsluit, als wanneer je de toekomst met God afsluit. Daarom is de Advent elk jaar opnieuw een oefening in waakzaam zijn.”

‘Het is mooi om het geloof te delen’

Sasheeka Fernando is regelmatige deelnemer aan de Tour of Faith. Ze probeert elke keer te komen. “De Tour of Faith is een mooi initiatief. Ik ontmoet hier veel jongeren vanuit verschillende andere steden. Het is niet alleen samen naar de mis gaan, wat al heel fijn is, maar er is ook catechese en verdieping achteraf. Het is mooi om het geloof te delen, om met anderen over God te praten en samen op zoek te gaan naar antwoorden op alledaagse vragen. God is aanwezig in ons midden.” De manier waarop de bisschop spreekt, vindt ze inspirerend en fijn. “Alles bij elkaar motiveert het mij om die zondag vrij te houden om naar een andere kerk binnen het bisdom te gaan.” Deze keer zijn de blauwe zusters een extra goede reden om te komen. Sasheeka kent ze goed. “Voornamelijk de zusters in Den Haag. Daarbij komt nog dat er aanbidding en biechtgelegenheid is. Dit maakt het al helemaal compleet.”

"Bij Tour of Faith leer je vele jongeren kennen en zie je dat je er niet alleen voor staat."

Wereldjongerendagen en Tour of Faith

“Het is mooi dat er weer zoveel jongeren bij elkaar zijn gekomen. Velen van hen heb ik dit jaar leren kennen, onder andere tijdens de WJD. Ook is het mooi om te zien dat er zoveel jongeren gingen biechten, waardoor het programma zelfs wat uitliep.” Lachend: “Maar het was voor een goed doel.” Er zijn heel wat jongeren die elkaar kennen van de WJD. Is er een relatie tussen de WJD en de Tour of Faith? Sasheeka: “Jazeker! Tijdens de WJD hebben wij ook met de bisschop de mis, aanbidding en biecht gehad: een gezamenlijke viering van barmhartigheid. Dit was een mooie en intieme ervaring. Er waren toen ook veel jongeren die voor het eerst hebben gebiecht. De WJD heeft voor mooie vriendschappen gezorgd. Ik denk dat dit een reden is dat jongeren vanuit verschillende parochies en ook bisdommen nog bij elkaar willen komen. Op deze manier kunnen wij elkaar ook blijven zien. Ik heb gemerkt dat dit met meer activiteiten het geval is. Het is mooi om te zien hoe God werkt, hoe Hij mensen bij elkaar brengt. De Tour of Faith is hierbij een mooi middel.”

Een aanrader

Jongeren die de Tour of Faith nog niet kennen raadt ze van harte aan om een keer te komen. “Zeker! Op deze manier leer je vele jongeren kennen en zie je dat je er niet alleen voor staat. Er zijn jonge mensen in Kerk. Het geeft mij in ieder geval een enorme boost om met anderen het geloof te kunnen delen. Je leert veel van anderen door in gesprek te gaan. Op deze manier ga je naar de mis én kun je jouw kennis vergroten door je te verdiepen in verschillende onderwerpen. Dit alles met leeftijdsgenoten, waardoor de drempel lager wordt. Én je kunt nieuwe vriendschappen sluiten. Iedereen heeft dezelfde doel voor ogen: God!”

Tour of Faith en RKJ: win-win

Sasheeka is voorzitter van de RKJ Delft. “De RKJ Delft heeft veel jongeren die op zoek zijn naar God of die de relatie met God willen versterken. Ook hebben wij een mis en verdieping tijdens thema-avonden. Dit komt redelijk overeen met het concept van de Tour of Faith. Er komen ook jongeren van andere steden naar onze groep, dus kunnen wij middels de Tour of Faith elkaars thuiskerk leren kennen.” De allereerste Tour of Faith was destijds in Delft. Sasheeka: “Dat was natuurlijk een eer! In het begin gingen wij met een groepje naar de verschillende bijeenkomsten van Tour of Faith. Zo konden wij ook jongeren laten weten dat er een jongerengroep is, mochten zij meer verdieping willen. Dus de RKJ promoten mocht niet ontbreken. Andersom promoten wij binnen de RKJ ook de Tour of Faith. Win-win dus.”

• De volgende bijeenkomst van de Tour of Faith is op 12 februari 2017